Hukum Penjagaan & Penyusuan Anak Bagi Ibu Yg Mhidap Aids

Pjagaan mbawa maksud hak mjaga anak yg masih belum mcapai tahap umur matang dsamping mengajar & mdidik apa yg bsesuaian dgnnya. Pjagaan ini dikategorikan sbg suatu yg wajib dari segi Ijma' krna anak yg tdk djaga akan hanyut dan rosak akhlak mereka jika tdk dberi phatian yg sewajarnya. Pjagaan kanak2 ini tletak di atas bahu kedua ibu bapanya jika adanya ikatan pnikahan di antara mereka. Tetapi jika mereka ini tlh bpisah maka pjagaan ini tletak di atas bahu ibunya menurut pandangan dr segi Ijma'.

Tetapi sejak kebelakangan ini, timbul psoalan ttg hak penjagaan ini bagi seorang ibu yg mhidap AIDS. Adakah ibu yg malang ini masih ada hak ke atas anaknya atau hak pjagaan anak tsebut trs tgugur dr dirinya stlh disabit dgn masalah AIDS ini. Bukan setakat hak pjagaan shj bahkan hak penyusuan ke atas anaknya juga turut ditimbulkan. Ini krn hal ini tlh mjadi di antara perkara yg plg serius yg blaku di dalam masyarakat akhir ini tmbahn pula slps berlakunya kes kematian yg pertama pd akhir kurun ke-7 dr kurun ke-20 bpunca dr masalah ini.

Seperti yg kita ketahui, virus AIDS ini blh bpindah dr individu yg mhidap AIDS kpd individu biasa melalui pcmpuran darah yg blaku antara mereka walaupun hnya bertemu luka dgn luka. Selain itu, melakukan hub psetubuhan juga merupakan antara punca utama bpindahnya virus ini. Tetapi sehingga kini masih blm dpastikan samada virus AIDS ini blh bpindah melalui susu ibu dan kajian yg tdk dpt mmstikan adakah virus ini juga blh bpindah melalui pergaulan seharian atau pkongsian di dlm mknn & minuman.

... Sekadar Hiasan...

Jadi demi untuk mjaga keselamatan si anak ini, maka Ahli Fuqaha' pd masa kini berselisih pndpt ttg hak pjagaan dan penyusuan bg ibu yg mhidap AIDS ini :

PENDAPAT PERTAMA : Ibu yg mhidap virus AIDS tiada larangan utk mjaga anak tsebut sepertimana tiada larangan bgnya utk menyusukan anak itu. Pendapat ini merupakan pndpt kebanyakan dr Ulama' dan juga merupakan salah satu resolusi bg Akademi Fiqh Islam pd Persidangan Pertubuhan Islam yg ke-9 pd thn 1995.

Menurut pndpt mereka, data perubatan menunjukkan anak tersebut tidak terdedah kpda bahaya dijgkiti AIDS walaupun dijaga oleh ibu yg mhidap virus tsebut. Ini kerana sudah tbukti virus ini hanya blh merebak melalui hub psetubuhan dan juga pcmpuran darah bkn melalui pgaulan seharian. Mereka juga menyatakan anak yg dijgkiti virus AIDS dr si ibu amat jarang blaku. Jika blaku pun mgkn dsbbkan susu ibu tsebut turut tcemar dgn virus ini.

PENDAPAT KEDUA : Ibu atau si penjaga yg mhidap AIDS dilarang sama sekali utk mjaga anak tersebut sepertimana larangan ibu yg mhidap AIDS utk menyusukan anak itu. Pnpdt ini merupakan pndpt dr sbhgn para Fuqaha'.

Mereka bpndpt pgaulan di antara si ibu dan juga si anak ini tidak dpt lari dr tdedahnya anak tsebut dgn luka atau darah dr si ibu. Jika hal ini blaku menyebabkan si anak ini tdedah kpd kematian akibat djgkit virus AIDS ini. Selain itu, para doktor juga tdk dpt mmutuskan samada susu ibu tsebut selamat dr djgkiti virus ini. Jika susu ibu itu turut tcemar maka anak tsebut juga tdedah kpd jgkitan ini. Di sinilah lgkah bjaga2 perlu diambil demi mengelakkan masalah ini blaku.

PENDAPAT KETIGA : Sbhgn Ahli Feqah bpndpt ibu yg mhidap AIDS ini tdk dilarang utk mjaga anak tsebut ttp dilarang utk menyusukannya.

Mereka bhujah dgn mengatakan kajian perubatan tlh mbuktikan virus AIDS ini tdk akan merebak melalui pgaulan seharian ttp mereka msh tcari2 adakah virus ini juga blh merebak melalui susu ibu. Jadi demi mjaga maslahah dan utk mengelakkan blakunya pkara yg tdk diingini maka lgkah ini perlu diambil. Dalam masa yg sama susu ibu ini blh d gnti dgn inisiatif susu lain yg tdpt d pasaran skrg.

Jadi jelaslah di sini bahawa virus AIDS ini juga mberi kesan kpda hak pjagaan dan penyusuan anak tsebut shgga para Ulama' berselisih mengikut pndpt masing2. Bdasarkan maklumat perubatan dan kajian saintifik pd masa kini pndpt yg dipilih ttg masalah ini ialah pndpt yg ketiga iaitu tiada larangan utk mjaga anak tsebut ttp larangan itu hnya tjurus kearah penyusuan anak itu sbg lgkh bjaga2 demi mengelak pkara ini blaku.

Hukum Jual Beli Secara Ansuran

Jual beli ialah ptukaran antara brg yg bbeza. Ansuran pula ialah sifat ke atas nilai brg tsebut yg dbahagi dan dbezakan. Maksud jual beli scra ansuran di sini ialah ptukaran di antara brg atau perkhidmatan dgn nilai hrga yg di tgguhkan pbayarannya kpda satu tmpoh yg ttntu mengikut psepakatan di antara pjual dan pbeli.

Jual beli scra ansuran ini mula dperkenalkan pd awal kurun ke-19 hasil dorongan dr pelbagai pihak kerajaan yg ingin melihat ianya dijadikan sbg satu cara utk mngembangkan perdagangan produk2 kilang dan juga brg2 perniagaan.

Tetapi sejak kurun ketiga terakhir ini, jual beli scra ansuran ini tlh bkembang dgn meluasnya di ngra2 barat dan juga ngra2 timur dunia khususnya bg brgn2 dr industri kilang spt kereta,perlatan elektrik,perabot dan sbgainya. Bahkan hal ini juga turut bkembang ke sektor pelancongan dan juga kewajipan utk menunaikan haji dan umrah. Ada sesetengah pihak bpndpt berlakunya urusan jual beli scra ansuran ini disebabkan kurgnya aliran wang tunai dan dalam masa yg sama terdapat lambakan brg2 dagangan dan juga pkhidmatan.

Akibat dari perkara ini timbullah perdebatan di kalangan ulama'2 Feqah ttg hukum jual beli scra ansuran ini. Ini krn jual beli scra ansuran ini tlh menyebabkan kenaikan hrga dari hrga asal brgn jualan tsebut. Adakah pertmbahan dari hrga asal ini blh di qiyaskan dgn aktiviti riba atau sblknya. Terdapat 2 pendapat ulama' berkaitan masalah ini.

PENDAPAT PERTAMA : Diharamkan jual beli scra ansuran jika terdpt pertmbahan pd hrga asal brg tsebut dsbbkan penangguhan pbyrnnya. Pendapat ini merupakan pndpt yg masyhur dr إمام الجصاص الحنفي dan juga sstgh drpd Ulama' Syiah spt Zainal Abidin Al Hassan dll.

Mereka bhujah berdasarkan dalil As-Sunnah yg diriwayatkan oleh Abi Hurairah yg berbunyi : Sesungguhnya Nabi bsabda sesiapa yg melakukan 2 jualan dlm satu jualan baginya adalah riba. Mereka juga bhujah dgn mggunakan dalil akal yg mn mrka mengatakan jual beli scra ansuran ini juga tgolong di dalam makna riba. Ini krn ptmbahan pd hrga brg tsebut dilihat dr segi kelewatan pmbayarannya dan klewatan ini tdk blh diganti dgn nilai hrga. Jika perkara ini blaku ianya dikira sbg riba.

PENDAPAT KEDUA : Dibolehkan utk mjalankan urusan jual beli scra ansuran ini walaupun tdpt ptmbhn pd hrga asal brg tsebut dsbbkan kelewatan pbayarannya. Pendapat ini merupakan pendapat dr kbyakan Ulama' dari kalangan Mazhab Empat dan mjadi salah satu resolusi Akademi Fiqh Islam pada Persidangan Pertubuhan Islam yg ke-6 pd thn 1990.

Golongan ini bhujah bdasarkan dalil Al-Quran yang berbunyi:
قال الله تعالي وأحل الله البيع وحرم الربا
Berdasarkan dalil ini scra umumnya Allah mbenarkan sgala jenis jual beli termasuklah jual beli scra ansuran ini selagi tdk ddtgkan dalil pharamannya. Golongan ini juga mqiyaskan jual beli scra ansuran ini dgn بيع السلم yg mana hgra dikurgkan dr hrga asal utk dpercptkan pmbayaran dan brg pula dtgguhkan penerimaannya ke satu tmph yg dketahui.

Pendapat yg terpilih dr masalah yg dbincangkan ini ialah pendapat yg kedua yg mn mblhkan jual beli scra ansuran ini bdasarkan kekuatan dalilnya. Keperluan manusia pd zaman kini juga menuntut kpd hal ini berlaku. Maka syarak pun mbnrkannya utk mengangkat sgla kesusahan dan mmudahkan urusan keperluan manusia. Dan dlm masa yg sama wajib utk kita mengelakkan agar tdk blaku pmbaziran ketika jual beli scra ansuran ini dan juga mengelakkan kita dari trs hanyut dgn aktiviti hutg yg kita tanggung semata2 utk memuaskan hati utk memiliki apa yg kita hajati yg akhirnya akan memudaratkan diri kita smula

Pengguguran Bayi Bagi Ibu Yang Menghidap AIDS

Setiap hari kita dpt mendengar berita-berita dari media massa berkaitan penularan wabak AIDS. Menurut kajian dari pihak perubatan dan sains, nisbah berpindahnya wabak AIDS dari seorang ibu yang mengandung kepada kandungannya ketika waktu hamil hanya satu nisbah yang sangat kecil iaitu tidak melebihi 10 peratus. Dan perkara ini tidak berlaku kecuali pada bulan-bulan akhir kehamilan.

Akibat dari perkara inilah telah timbul satu masalah di dalam masyarakat pd masa kini iaitu menggugurkan kandungan tersebut bagi ibu yg menghidap AIDS ini untuk mengelakkan lahirnya seorang bayi yang djangkiti virus AIDS ini. Ini kerana virus ini akan lebih cepat merebak kepada bayi tersebut berbanding ibunya kerana antibodi badannya yang masih lemah dan belum kuat utk melawan virus tersebut. Perubatan moden masa kini menimbulkan kemungkinan proses penguguran ini dilakukan lebih awal utk memelihara masyarakat dari turut djangkiti virus ini.

Ahli-ahli Feqah pada masa kini berbeza pendapat mengenai masalah pengguguran bayi bagi ibu yang menghidap penyakit AIDS ini :

PENDAPAT PERTAMA : Dibolehkan bagi ibu yg menghidap AIDS ini menggugurkan kandungannya sebelum peringkat ditiupkan roh iaitu sebelum smpai tempoh 40 hari kehamilannya. Dan ada juga pendapat yang mengatakan sebelm tmpoh 120 hari. Pendapat ini merupakan pendapat yang dikeluarkan oleh Dar Al-Ifta' Mesir di dalam himpunan fatwa-fatwa mereka.

Hujah mereka bagi pendapat yang pertama ini ialah janin yang masih belum ditiupkan roh ini dihukumkan hanya sebagai gumpalan darah, cairan atau hanya sebgai ketumbuhan sepertimana mengikut pendapat jumhur mazhab. Darah dan cairan ini haram untuk di ganggu ketika di dalam rahim ibu. Tetapi jika terbukti si ibu tersebut mhidap AIDS maka bayi tersebut turut terdedah kepad virus AIDS ini. Bagi mengelakkan perkara ini berlaku maka dibolehkan menggugurkan darah (janin) tersebut.

PENDAPAT KEDUA : Tidak dibolehkan sama sekali utk menggugurkan bayi tersebut kecuali di dalam keadaan darurat dengan tujuan untuk menyelamatkan ibu tersebut. Pendapat ini dikeluarkan oleh Pertubuhan Perubatan Islam pada Muktamar mereka yg ke-7 yg diadakan di Kuwait pada tahun 1993 kemudian dijadikan sebagai satu resolusi oleh Pertubuhan Persidangan Islam melalui persidangan mereka yang ke-9 pada tahun 1995.

Hujah mereka bagi pendapat ini ialah melalui dalil larangan untuk membunuh individu seperti yang temaktub di dalam Al-Quran :

قال الله تعالى : ولا تقتلوا أنفسكم

Selain itu mereka juga menyatakan berpindahnya virus AIDS ini dari ibu yang mengandung kepada janinnya merupakan satu perkara yg jarang berlaku kecuali smpainya janin itu ke peringkat selepas ditiupkan roh. Maka tidak boleh utk menjatuhkan hukum ke atas roh tsebut.

PENDAPAT KETIGA : Dibolehkan bagi ibu yg dijangkiti AIDS menggugurkan bayi tersebut sebelum sempurnanya penciptaan bayi itu iaitu sebelum berlalunya tempoh 6 bulan kehamilan. Pendapat ini dinyatakan oleh sebahagian dari ahli Feqah.

Hujah mereka bagi pendapat ini ialah seperti yang dikeluarkan dari pendapat Imam Ahamd yang masyhur yang menyatakan sesungguhnya janin ini tidak ada satu hak pun dari segi syarak kecuali telah sempurna padanya gambaran manusia.

PENDAPAT KEEMPAT : Bergantung kepada keadaan. Jika janin tersebut telah dijangkiti AIDS maka boleh digugurkan sebelm tempoh ditiupkan roh, tidak kira samada ibunya dijangkiti AIDS atau tidak. Tetapi jika janin tersebut selamat dari jangkitan tersebut maka tidak dibolehkan utk menggugurnya.

Hujah pendapat ini ialah setiap pengguguran yang berlaku selepas ditiupkan roh ditegah oleh syarak manakala pengguguran yang berlaku sebelum ditiupkan ruh juga pada asalnya di tegah kecuali jika ada maslahah yg membolehkannya.

Pendapat yang dipilih tentang masalah ini ialah pendapat yang pertama iaitu dibolehkan menggugurkan bayi bagi ibu yang dijangkiti AIDS sebelum tempoh 120 hari kehamilan kerana pada tempoh ini ia masih dikira sebagai darah dan ketumbuhan demi untuk memelihara nyawa ibunya.