Hukum Bera'zal Dari Pasangan Yang Dijangkiti AIDS

Apakah yang dimaksudkan dengan a'zal? A'zal ialah pancutan air mani di luar faraj isteri untuk mengelak berlakunya kehamilan. Para Fuqaha' telah bersepakat dengan mengatakan bolehnya berlaku a'zal ini berdasarkan dalil As-Sunnah yg berbunyi :

عن جابر بن عبد الله قال كنا نعزل على عهد رسول الله والقرآن ينزل

Menurut pandangan dari Mazhab Shafie tidak disyaratkan meminta izin si isteri untuk bera'zal berdasarkan umumnya dalil di atas. Tetapi menurut pandangan dari Jumhur Fuqaha' dibolehkan si suami bera'zal tetapi dengan syarat setelah mendapat keizinan isteri berdasarkan dalil dari Umar Al-Khattab yang berbunyi :

نهي رسول الله أن يعزل عن الحرة إلا بإدنها

Maksudnya : Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW melarang berlakunya a'zal kecuali dengan izin si isteri. Dan Ulama' juga bersepakat si isteri juga tidak dibolehkan bera'zal dari si suami jika tiada keuzuran syari'e seperti haid dan nifas.

Namun selepas mana umat manusia mengetahui tentang penyebaran wabak AIDS yang pertama pada akhir tahun ke-7 dari kurun ke-20 yang mana penyebaran AIDS ini berpindah dari individu ke individu yang lain melalui hubungan persetubuhan dan juga percampuran darah, maka timbulnya perbahasan yang serius di dalam isu masyarakat masa kini tentang suami bera'zal ke atas isteri yang dijangkiti AIDS atau si isteri bera'zal dari suami yang dijangkiti AIDS. Menurut persepakatan Ahli Fuqaha' pada masa kini jika si suami dan si isteri kedua-duanya dijangkiti AIDS maka ia tidak mengubah realiti sebenar tentang hukum a'zal tersebut. Tetapi jika satu pihak sahaja (suami@isteri) yang dijangkiti AIDS, lalu Ulama' pada masa kini berselisih pendapat tentang masalah a'zal ini.

PENDAPAT PERTAMA : Hak ke atas suami@isteri yang sihat untuk mengelakkan diri dari melakukan hubungan persetubuhan tersebut. Tetapi jika dia meredhai untuk melakukannya maka wajib untuknya bera'zal untuk mengelakkan percampuran benih antara mereka. Pendapat ini merupakan pendapat kebanyakan Ulama' pada masa kini dan menjadi satu resolusi pada Muktamar yang ke-7 Pertubuhan Islam bagi Sains Perubatan pada tahun 1993 di Kuwait.

Hujah mereka mengenai pendapat ini ialah hubungan persetubuhan merupakan jalan utama penyebaran wabak AIDS ini. Maka wajiblah ke atas si suami atau isteri yang sihat memelihara diri dari dijangkiti wabak tersebut spt dalil Al-Quran yang berbunyi :

قال الله تعالى : ولا تلقوا بأيديكم إلى التهلكة

PENDAPAT KEDUA : Jangkitan AIDS pada si suami atau isteri tidak menghalang mereka untuk melakukan hubungan persetubuhan dan melakukan a'zal ketika persetubuhan tersebut. Ini merupakan pendapat sebahagian dari Ahli Feqah.

Hujah mereka ialah hubungan persetubuhan antara suami dan isteri merupakan salah satu hak ke atas mereka setelah mana terjalinnya ikatan pernikahan. Dan kebarangkalian merebaknya wabak AIDS ini melalui persetubuhan ini hanya nisbah 1:200 kecuali bg suami atau isteri yang telah berada d peringkat akhir jangkitan wabak AIDS ini yang mana nisbahnya meningkat kepada 4:200.

PENDAPAT KETIGA : Melalui ketetapan Majlis Kesatuan Fiqh Islami pada Muktamar mereka yang ke-9 pd tahun 1995, para Ulama' tidak meletakkan sebarang hukum mengenai masalah ini. Ini kerana mereka memerlukan kajian ilmu yang mdalam tentang masalah ini.

Hujah mereka ialah jika digabungkan dua hujah yang disebutkan di atas dan penyelidikan ilmu yang terhad tentang virus AIDS ini maka ia memberi kesan tentang hukum yang bakal diletakkan mengenai masalah ini.

Jadi melalui perbahasan mengenai pendapat di atas, jelaslah di sini masalah ini memerlukan kepada kajian yang mendalan di dalam bidang perubatan mengenai cara mencegah dan merawat wabak AIDS ini dan bagaimana untuk bergaul dan menjalani kehidupan dengan orang yang dijangkiti AIDS ini. Namun penulis buku ini mengambil pendapat yang mana wajib untuk si suami atau isteri bera'zal dari pihak yang dijangkiti AIDS ini untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku. Dan pihak yang dijangkiti AIDS ini juga wajib untuk memaklumkan dengan segera kepada pihak lain sebelum mereka bertemu sebagai langkah berjaga-jaga.

Hukum Penggunaan Kad Kredit

Mesti pembaca semua prnh dgr istilah ini kan? Dan mgkn juga ada yg tlh memilikinya. Menurut Kamus Oxford : Kad kredit mbawa maksud satu kad yang dikeluarkan oleh Bank atau mana-mana pihak lain, yang mana ia memberi kemudahan kepada pemegangnya untuk memperolehi barang-barang keperluannya secara tangguh bayaran (Hutang). Kad Kredit mula diperkenalkan pd pertengahan kurun ke-20 dgn tujuan utk memudahkan pengaliran dan perpindahan wang. Kemudian penggunaan kad kredit ini smkn berkembang yg mn mjadikan kad ini sesuai utk tujuan pinjaman (pengeluaran wang dr akaun) dan memudahkan pemegang2 kad kredit ini utk tujuan yg pelbagai. Pada awal pengeluaran kad kredit ini iaitu pd thn 1920 penggunaannya amat terhad yg mn sesetengah Syarikat Perniagaan Amerika mengeluarkannya hanya utk memudahkan pemegang2nya melakukan proses pbyran. Namun pd thn 1950 Diners Club tlh mbangunkan ciptaan kad kredit ini dgn mengeluarkan kad kredit yg pertama yg mempunyai pelbagai fungsi. Bermula dr sini lah penggunaan kad kredit ini smkn meluas dan bkembang dgn pesatnya.

Antara kad kredit yg diterima di peringkat global ialah Master Card, Visa, Euro Card, Diners Card dan American Express Card. Semua kad ini mempunyai persamaan di antara satu sama lain dan cuma mempunyai perbezaan kecil dr segi jenis dan had penggunaannya.

Namun disebalik perkembangan pesat penggunaan kad kredit ini, adakah ianya menepati kehendak hukum yg ditetapkan oleh syarak atau berlaku sebaliknya. Ulama' pada masa kini berselisih pendapat ttg hukum penggunaan kad kredit ini yg mn ianya disimpulkan kpda tiga pendapat yg berbeza.

PENDAPAT PERTAMA : Haram berurus niaga dgn mggunakan kad kredit. Pendapat ini merupakan pndpt dr sbhgn kecil Ulama' diantaranya Doktor Abdul Wahab Abu Sulaiman melalui kajiannya ttg kad kredit ini.

Hujah mereka ttg pndpt ini ialah kad kredit ini merupakan salah satu pinjaman berfaedah atau bahasa mudahnya ialah riba. Ini semua terbukti apabila perkataan Kredit Kad itu sendiri menurut Istilah Ekonomi dan Undang2 Inggeris & Amerika mbawa maksud pinjaman. Ini kerana melalui akad kad kredit ini terdiri drpd pihak yg mberi pinjaman (vreditor) dan pihak yg meminjam (borrower). Jadi jelaslah di sini scra hakikatnya kad kredit ini lbh dikenali dgn kad pinjaman bknnya kad kredit sprti yg dikenali masa kini.

PENDAPAT KEDUA : Hukum pggunaan kad kredit ini ditentukan bdasarkan tujuan penggunaannya. Pendapat ini merupakan pndpt dr kebanyakan Ahli2 Feqah.

Hujah mereka ini terbahagi kpda 3 pendapat : Pertama - Jika penggunaan kad kredit ini diambil dr akaun simpanan si pemegang kad kredit sendiri melalui Auto Teller Machine maka hal ini di benarkan oleh syarak

Kedua - Jika kad kredit ini digunakan utk membeli apa jua brg keperluan atau pkhidmatan pada kadar deposit yg dimiliki oleh pemegang kad kredit maka akad ini dikira sbg akad belian dan nilai belian ini dipindahkan ke atas pihak bank (الحوالة) utk mbyrnya. Hal ini juga dibenarkan oleh syarak bdasarkan blhnya berlakunya proses
الحوالة

Ketiga - Jika pggunaan kad kredit ini digunakan selepas tempoh yg dibenarkan maka ianya dikira sbg pinjaman berfaedah dan pinjaman berfaedah ini dikira sbg riba yg diharamkan oleh syarak. Jika si pemegang kad kredit ini mmpu utk melangsaikan jmlah pggunaannya sblm tmpoh tersebut maka ianya dibenarkan oleh syarak krna dpt mengelakkan utk dikenakan faedah riba tersebut.

PENDAPAT KETIGA
berkaitan hukum penggunaan kad kredit ini ialah dibolehkan penggunaan kad kredit ini scra mutlak.

Hujah mengenai pndpt yg ketiga ini ialah tujuan penggunaan kad kredit ini tdk terkeluar dr landasan syarak. Ini dpt dibuktikan melalui hujah dr pndpt2 yg disebutkan di atas kecuali pd gambaran penggunaannya yg melebihi tmpoh yg dibenarkan yg mn pndpt diatas menyatakan ianya pinjaman berfaedah ttp pndpt ketiga ini menyatakan ialah salah satu dr akad المرابحة. Ini krna pihak bank msyaratkan kpda pemegang kad utk melakukan bayaran pendahuluan utk tujuan proses pembelian bdasarkan keuntungan dr brg tersebut.

Akibat dr pndpt yg berbagai ini para Fuqaha' masih tdk dpt meletakkan hukum yg ttp mengenai pggunaan kad kredit ini. Ianya bergntung kpda fungsi pgunaan kad kredit tersebut. Jika dpt dielakkan dr terjebak ke arah riba maka ianya dibolehkan syarak. Tetapi jika penggunaannya tdpt unsur2 yg dilarang oleh syarak maka penggunaan kad kredit ini juga dilarang sama sekali.

Sewaan Yang Berakhir Dengan Pemilikan

Apakah yang dimaksudkan dengan istilah yg tertera di atas? Sewaan yg berakhir dgn pemilikan ini atau lbh dkenali sbg belian scra sewaan merupakan satu kaedah muamalat masa kini yg menyerupai belian scra ansuran. Kaedah ini pd awalnya digambarkan dgn akad sewaan kemudian pd akhirnya dikira sbg akad jual beli scra hakikatnya. Kaedah ini merupakan kaedah yg baru di dalam muamalat yg mn kaedah ini tdk prnh dsebut di dlm ilmu turath sblm ini.

Kaedah ini mula berkembang sejak terkenalnya istilah ini pd thn 1846 melalui Undang-Undang Sivil Perancis dan kemudiannya diikuti oleh Undang-Undang Negara Arab spt Mesir,Syria dan Iraq. Gambaran jelas akad ini spt yg didatangkan oleh Undang-Undang ini ialah : 2 pihak bersepakat yg mn salah seorang dr mereka akan menyewa brg yg sesuai utk dijadikan akad sewaan dr pihak yg lain spt tanah,rumah atau kereta dlm tempoh yg ditentukan dgn nilai sewaan yg disepakati samada melalui pmbyran ansuran scra blnn atau tahunan atau kedua2nya. Bila mana si penyewa ini blh mengikuti apa yg disepakti oleh mereka dgn membyr sbhgn dr ansuran tsebut maka brg sewaan itu bpindah ke atasnya dan dlm masa yg sama dia masih lg mempunyai hak utk menyelesaikan baki ansuran tsebut. Akad sewaan ini akan berkekalan antara kedua-dua pihak spnjg tmph yg disepakati antara mereka tetapi kemudiaannya akan bertukar hak pemilikan brg tersebut dgn akad belian yg sah bila mn si penyewa melangsaikan kadar ansuran yg terakhir yg wajib ke atasnya sblm memiliki brg tsebut.

Kaedah belian scra sewaan ini bukanlah merupakan kaedah yg terbaik jika dibandingkan dgn belain scra ansuran. Ini krn kaedah ini menggabungkan 2 akad di dlm 1 akad (sewaan & belian) dan juga terdpt padanya unsur2 riba yg mn kedua2nya ini merupakan antara larangan yg tlh dttpkan oleh syarak. Maka Ahli2 Feqah pada masa kini tlh bselisih pndpt ttg hukum kaedah belian scra sewaan ini.

PENDAPAT PERTAMA : Belian scra sewaan ini tidak dibolehkan sama sekali oleh syarak.

Mereka bhujah berdasarkan dalil As-Sunnah yg diriwayatkan oleh Abu Hurairah yg berbunyi :
أن النبي نهى عن بيعتين في بيعة
yg bermaksud sesungguhnya Nabi Muhammad SAW melarang berlakunya 2 transaksi di dlm 1. Jadi jlslah di sini Nabi Muhammad SAW melarang berlakunya prkara ini. Maka belian scra sewaan ini yg mgabungkan akad sewaan dan juga akad belian ini juga diharamkan syarak.

PENDAPAT KEDUA : Syarak membenarkan berlakunya belian scra sewaan ini. Pendapat ini merupakan pendapat kebanyakan Ahli-ahli Feqah yg menyertai Simposium Fekah yg pertama bagi sistem kewangan Kuwait yg kemudiannya dijadikan satu resolusi oleh Akademi Fiqh Islami melalui Persidangan Pertubuhan Islam yg ke-12 pd thn 2000.

Golongan ini berhujah berdasarkan dalil Al-Quran yg berbunyi:
قوله تعالى : يأيهاالدين آمنواوفوابالعقود
yang bermaksud : wahai orang-orang yg beriman penuhi dan sempurnakanlah segala perjanjian. Selain itu mereka juga berhujah berdasarkan dalil As-Sunnah yg berbunyi : المسلمون عند شروطهم

Golongan ini juga menyatakan bahawa kaedah belian scra sewaan ini merupakan kaedah muamalat yg baru. Maka asal2 kaedah dibolehkan syarak slagi tdk ada dalil yg mharamnya. Selain itu kaedah belian scra sewaan ini juga mgabungkan 2 akad di dlm 2 wktu yg berbeza. Hal ini tdk diharamkan syarak krna syarak hanya mharamkan bgabungnya 2 akad di dlm 1 masa.

Pendapat yg dipilih bagi masalah belian scra sewaan ini ialah pndpt kebanyakan Ulama' iaitu dibolehkan kaedah belian scra sewaan ini bdasarkan kekuatan dalil yg didatangkan oleh mereka di smping bertepatan dgn kehendak syariat utk memudahkan sgla urusan & mengelak sbrg kesulitan.