Nasab Anak Jalanan

Apakah yang dimaksudkan dengan anak jalanan? Anak jalanan bermaksud anak2 yang mempunyai kegiatan ekonomi di jalanan, namun masih memiliki hubungan dengan keluarganya. Sebenarnya fenomena anak jalanan ini mula merebak di dalam arus masyarakat dunia hanya pada kurun2 terakhir kebelakangan ini. Dan menurut kadar statistik yang telah dilakarkan fenomena anak jalanan ini telah mencapai ke suatu tahap yang amat membimbangkan iaitu kira2 7 juta -10 juta orang yang mana jumlah ini hanya yang direkodkan di negara2 Arab sahaja. Daripada rekod tersebut 2 juta dari jumlah yang dinyatakan merangkumi anak2 jalanan yang terdapat di bumi Mesir. Ini merupakan statatistik lama yang dikeluarkan pada tahun 1999 oleh Pertubuhan Perlindungan Kanak2 iaitu sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang bertujuan untuk memberi kesedaran dan membuka mata rakyat dunia mengenai bahayanya isu anak jalanan ini. Secara hakikatnya, golongan anak jalanan akan menghadapi pelbagai isu dan konflik dalam meniti arus kehidupan masa kini dan diantara konflik yang mereka hadapi ialah konflik identiti diri mereka sendiri kerana mereka ini tidak pernah diasuh dan disemai sifat2 kebencian dan permusuhan kepada perkara2 buruk yang berlaku di dalam arus masyarakat dunia. Hal ini akan membuatkan golongan anak jalanan ini dijadikan "senjata pemusnah" oleh penjaga2 mereka untuk melibatkan diri di dalam aktiviti2 yang tidak bermoral kerana golongan anak jalanan ini tidak akan meratapi atau bersedih sama sekali walaupun sesuatu perkara itu merugikan hidup mereka. Ini juga akan membuka peluang kepada pengedar2 dadah, perompak, penyeludup senjata dan pengkhianat negara untuk menjadikan golongan anak jalanan ini sebagai hamba kepada aktiviti mereka seterusnya terjerumus ke dalam kancah jenayah dunia. Sesungguhnya keterlibatan anak2 jalanan di dalam kancah jenayah kini sudah mencapai ke
tahap darurat. Dan antara isu dan konflik yang paling penting yang dihadapi oleh golongan anak jalanan ini ialah isu nasab kepada individu2 yang tidak mengetahui asal usul keturunan dan nasab mereka. Ini kerana nasab merupakan hak dan kewajipan yang perlu ada bagi setiap individu agar dapat bersama2 menggalas tanggungjawab sama ada dari segi moral atau material. Nasab ini juga sebenarnya boleh diketahui melalui kaedah Deoxyribonucleic Acid (DNA) sepertimana diketahuinya nasab ini melalui hubungan yang dilakukan dan juga pengakuan. Anak2 jalanan yang mengetahui nasab mereka selalunya masih mempunyai ikatan dengan keluarga mereka walaupun mereka tinggal di jalanan namun masih berusaha mempertahankan hubungan kekeluargaan itu dengan cara pulang untuk melawat keluarga mereka secara berkala. Golongan ini dikenali sebagai "children on the street".Hubungan kekeluargaan yang termeterai ini tidak boleh disangkal sama sekali oleh mana2 pihak sekalipun berdasarkan dalil Al-Quran yang berbunyi :

قال الله تعالى : ادعوهم لآبائهم هو أقسط عند الله

ertinya : Panggillah anak2 angkat itu dengan ber 'bin' kan kepada bapa2 mereka sendiri, cara itulah yang lebih adil disisi Allah. Hal ini disebut dalam hadis Nabi Muhammad SAW yang diriwayatkan oleh Umar Al-Khattab yang menyebut :

من أقر بولده طرفة عين فليس له أن ينفيه

mafhumnya : Sesiapa yang mengakui seseorang individu itu ialah anaknya dengan sekelip mata, maka tidak boleh baginya untuk mengingkarinya. Tetapi bagi anak2 jalanan yang tidak mengetahui nasab mereka maka Ahli2 Feqah kontemporari berselisih pendapat mengenai nasab mereka itu khususnya selepas penemuan kepada kaedah DNA pada tahun 1985.

PENDAPAT PERTAMA : Nasab anak jalanan yang tidak mengetahui asal usul keturunan mereka ditentukan dengan cara pengakuan dari individu yang mendakwa anak jalanan tersebut adalah nasabnya. Jika tiada individu yang tampil untuk membuat pengakuan tersebut maka nasab mereka terletak kepada seluruh umat Islam dan anak2 jalanan ini ditukar nama mereka tanpa perlu dikhususkan kepada mana2 individu. Anak2 ini juga akan diserahkan kepada seorang individu yang mampu memelihara dan mendidik mereka agar menjadi insan yang berguna. Ini merupakan pendapat dari kebanyakan Ulama' yang berpegang dengan kata2 dari kebanyakan para ilmuan yang melarang menasabkan anak zina kepada si penzinanya.

Hujah bagi pendapat ini ialah sesungguhnya nasab dari segi syarak terletak kepada pengakuan dan dakwaan. Di dalam hal ini ayah kepada anak jalanan tersebut yang mengetahui bahawa dia merupakan ayah yang sah dari segi syarak diminta untuk mengaku bahawa anak itu adalah dari nasabnya. Ini kerana nasab merupakan suatu kehormatan kepada individu yang berhak ke atasnya dan disyaratkan dakwaan tersebut suatu dakwaan yang boleh diterima akal dan tidak boleh diterima sesuatu dakwaan itu hanya berdasarkan persamaan umur. Selain itu, menurut pendapat dari Jumhur Fuqaha' tidak disyaratkan bagi lelaki itu mensabitkan kebenaran dakwaannya dengan bukti bagi memudahkan urusan nasab. Tetapi menurut pendapat Hanafi dan Maliki yang masyhur tidak diterima suatu dakwaan itu kecuali disertakan dengan bukti sebagai kepastian. Adapun dakwaan dari golongan wanita Jumhur Fuqaha' berpendapat tidak diterima dakwaan mereka kecuali disertakan dengan bukti. Ini kerana jika wanita itu telah berkahwin ditakuti dakwaannya itu dinasabkan kepada individu yang lain. Tetapi menurut pendapat dari sebahagian dari Shafie, Hanbali dan Ibn Hazam Az-Zohiri diterima dakwaan dari wanita walaupun tidak disertakan dengan bukti sepertimana yang berlaku kepada golongan lelaki.

PENDAPAT KEDUA : Sesungguhnya nasab anak jalanan ini jika tidak dapat diketahui melalui dakwaan atau pengakuan, maka hendaklah dijalankan ujian DNA bagi sesiapa yang mengetahui asal usul anak jalanan tersebut walaupun lahirnya golongan anak jalanan ini bukan dari ikatan perkahwinan. Ini merupakan pendapat dari sebahagian Ahli Fiqh berdasarkan tafsiran dari kata2 yang membolehkan menasabkan anak zina kepada si penzina dan tafsiran dari Ijmak Ulama' yang menasabkan anak zina kepada ibunya.

Hujah bagi pendapat ini ialah sesungguhnya Ijmak Ulama' telah menetapkan dinasabkan anak zina itu kepada ibu yang melahirkannya berdasarkan dalil Al-Quran yang berbunyi :

قال تعالى : إن أمهاتهم إلا اللائي ولدنهن

maksudnya : Ibu2 mereka tidak lain hanyalah perempuan2 yang melahirkan mereka. Tetapi jika si ibu itu cuba mengelakkan diri dari nasab tersebut maka hendaklah dilakukan ujian DNA atau mensabitkan dengan bukti yang lain untuk mengetahui asal usul nasab keterunan tersebut. Hujah kedua bagi pendapat ini ialah kebanyakan dari Ahli Salaf berpendapat wajib menasabkan anak zina kepada si penzinanya jika diketahui identiti penzina tersebut kerana sesetengah dari golongan ini mengqiyaskan pendapat ini kepada wajib menasabkan anak zina kepada ibunya. Antara mereka yang berpendapat dengan pandangan ini ialah الشعبي ؛ إسحاق ؛ عروة ؛ سليمان بن يسار الحسن ؛ ابن سيرين dan sebahagian dari Maliki. Ini berdasarkan kata2 mereka yang berbunyi : " Jika si penzina itu tidak mengakui anak yang lahir itu secara sukarela maka hendaklah dipaksa agar dia mengakuinya seterusnya menggalas tanggungjawab untuk membesar dan mendidik anak tersebut". Dan hal ini juga dikuatkan lagi dengan ayat Al-Quran yang berbunyi :

قال تعالى : ادعوهم لآبائهم هو أقسط عند الله فإن لم تعلموا آباءهم فإخوانكم في الدين ومواليكم وليس عليكم جناح فيما أخطأتم به ولكن ما تعمدت قلوبكم وكان الله غفورا رحيما

mafhumnya : Panggillah anak2 angkat itu dengan ber 'bin' kan kepada bapa2 mereka sendiri, cara itulah yang lebih adil di sisi Allah. Dalam pada itu, jika kamu tidak mengetahui bapa2 mereka, maka panggillah mereka sebagai saudara2 kamu yang seAgama dan juga sebagai waris2 kamu dan kamu pula tidak dikira berdosa dalam perkara yang kamu tersilap melakukannya tetapi yang dikira berdosa itu perbuatan yang disengajakan oleh hati kamu untuk melakukannya dan ingatlah Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. Secara hakikatnya kesalahan dalam menentukan nasab itu lebih ringan berbanding dengan individu yang langsung tiada nasab. Ini kerana nasab itu bukanlah satu kemuliaan yang besar jika dibandingkan dengan tanggungjawab yang ada padanya.

Jadi jelaslah di sini isu nasab bagi anak2 jalanan merupakan suatu isu yang telah lama diperbincangkan tetapi selepas mana kemajuan di dalam bidang perubatan yang membawa kepada penemuan kepada kaedah ujian DNA dan situasi2 sosial yang berlaku di dalam arus masyarakat membuktikan bahayanya isu yang dibicarakan ini. Terbuktilah dengan keperluan masyarakat masa kini dalam usaha untuk menyelamatkan anak2 jalanan ini walaupun terpaksa melalui lorong2 yang salah yang tidak diakui dalam menentukan nasab golongan ini menuntut kepada pembaharuan kepada kajian dan penerangan Fiqh yang lebih mendalam mengenai isu ini. Di samping itu percanggahan pendapat yang menghukum penzina dengan mengharamkannya pada nasab sedangkan ianya merupakan pendapat yang menghukum anak2 yang tidak berdosa demi mengelakkan pelaku jenayah itu dari tanggungjawab nafkah dan penjagaan anak tersebut menuntut kepada usaha dan pandangan yang jitu dari Ulama'2 Fiqh dalam menyelesaikan isu ini. Tetapi pendapat yang dipilih mengenai isu yang kita bincangkan ini ialah pendapat yang kedua iaitu nasab anak2 jalanan ini jika tidak dapat dibuktikan melalui pendakwaan dari individu yang terlibat maka hendaklah dibuktikan melalui kaedah DNA atau kaedah2 yang lain yang boleh mensabitkan nasab tersebut agar golongan2 yang tidak bermoral ini tidak dapat lari dari menunaikan kewajipan kepada nasab dan keturunannya sendiri. Hal ini berpandukan kepada kaedah Fiqh yang menyebut "menjadi tanggungjawab yang di ikut itu berdasarkan segala perbuatan pengikutnya".

Hukum Suami Meminta Isteri Untuk Berhenti Bekerja

Jika perbahasan yang sebelum ini kita telah membicarakan mengenai hukum si suami meminta si isteri bekerja untuk bersama2 menyara keluarga, di dalam perbahasan kali ini akan dinukilkan pula hukum suami meminta isteri untuk berhenti bekerja. Sebenarnya apabila fenomena golongan wanita keluar bekerja ini mula berkembang di dalam arus masyarakat pada pertengahan kurun ke-20 dan penerimaan golongan muda untuk mengahwini golongan wanita yang bekerjaya ini dengan harapan agar dapat saling membantu antara satu sama lain serta meningkatkat taraf hidup keluarga yang dibina, tetapi malangnya kebanyakan perkahwinan yang dibina itu berantakan apabila golongan isteri ini mula mengabaikan kewajipan terhadap keluarganya dan menyumbangkan terlalu sedikit dari pendapatannya untuk keperluan asas keluarga tersebut. Dalam masa yang sama golongan isteri yang bekerja ini masih menuntut hak nafkah dari si suami dan hak2 mereka yang lain yang melampaui kewajipan seorang suami untuk menunaikannya. Malah konflik rumah tangga tersebut semakin parah apabila si isteri yang bekerjaya ini mengambil langkah untuk menyimpan hasil pendapatannya dan sebahagiannya lagi disalurkan kepada kedua ibu bapa serta saudara maranya dan bukan untuk keluarganya sendiri. Maka disebabkan masalah inilah timbullah isu yang kita bincangkan pada kali ini iaitu suami memohon dari isteri untuk berhenti berkerja dengan tujuan untuk memulihkan keadaan dan menyelamatkan institusi kekeluargaan yang dibina.

Sebenarnya masalah ini merupakan satu isu yang amat sukar pada dasarnya untuk diselesaikan khususnya apabila si suami sendiri telah meredhai kerjaya isteri tersebut sebelum ini dan kemudiannya menarik balik keredhaan itu dengan alasan keperluan anak2 kepada perhatian seorang ibu di rumah dan si isteri terdedah kepada risiko dan terpaksa bersusah payah untuk melaksanakan kerja tersebut. Ini merupakan isu yang baru diperkatakan yang mana secara hakikatnya tiada jalan penyelesaian bagi Ulama'2 terdahulu secara khususnya tetapi sesetengah dari mereka ada menyebut masalah ini hampir2 seperti perbincangan dalam hukum nusyuz. Manakala Ahli Feqah masa kini pula melihat isu ini dari segi kepentingan dan faktor2nya dan menyelesaikan masalah ini berdasarkan kaedah2 Ulama' Salaf dalam meletakkan hukum berpandukan nas2 umum dan kaedah2 Fiqh.

Ahli2 Feqah masa kini bersepakat apabila pasangan suami isteri ini telah meredhai apa jua syarat yang dipersetujui ketika termeterai ikatan perkahwinan atau bersepakat si suami berhak untuk menyuruh si isteri berhenti bekerja maka perjanjian tersebut hendaklah dilaksanakan kecuali ada faktor2 yang menuntut kepada perubahan perjanjian tersebut. Tetapi Ahli2 Feqah ini berselisih pendapat apabila si suami yang sebelum ini telah bersetuju dengan kerjaya si isteri dan syarat2 yang dipersetujui antara mereka tiba2 menukar pengakuan tersebut. Ataupun si suami membenarkan si isteri bekerja tanpa meletakkan sebarang syarat kemudian tanpa ada sebarang alasan menyuruh isteri tersebut berhenti bekerja. Begitu juga dengan si isteri yang bekerja tanpa izin dari suami. Adakah di dalam situasi2 seperti ini si suami berhak melarang isterinya dari bekerja dan patutkah si isteri menurut perintah tersebut. Ahli2 Feqah berselisih kepada 3 pendapat.

PENDAPAT PERTAMA : Suami berhak menyuruh si isteri untuk berhenti bekerja dalam apa jua keadaan sekalipun walaupun sebelum ini mereka telah bermuafakat mengenai kerjaya si isteri itu tetapi dengan syarat pekerjaan tersebut mendatangkan kemudharatan dan juga mengurangkan hak isteri ke atas suaminya. Jika si isteri mengingkarinya maka dia dikategorikan sebagai isteri yang nusyuz dan tergugur haknya untuk menerima nafkah. Ini merupakan pendapat Jumhur Fuqaha' masa kini. Antaranya Syeikh Mohd Salam Madkur, Syeikh Mohd Abu Zahrah dan Doktor Abdul Rahman Hujjaj. Pendapat ini juga telah dipraktikkan oleh Sistem Perundangan Mesir melalui perbicaraan kes yang ke 853 di Mahkamah Syariah pada tahun 1953 dan perbicaraan kes yang ke 157 di Mahkamah Rendah Kaherah pada tahun 1956.

Hujah bagi pendapat ini ialah pertama redhanya suami ke atas kerjaya isteri sebelum ini tidak akan menggugurkan haknya untuk mengawasi dan menjaga si isteri itu dan keredhaan tersebut hanya tertakluk kepada suatu tempoh yang tertentu. Hujah yang kedua ialah pendapat ini juga bersetuju dengan nas yang disebut oleh Fuqaha' dari Mazhab Hanafi yang merupakan mazhab utama yang dipakai oleh Sistem Perundangan Mesir bagi Masalah Kekeluargaan yang menyatakan : "Si suami bebas untuk melarang isterinya dari bekerja sekiranya pekerjaan tersebut membuatkan si isteri keluar dari rumah, mengurangkan hak si suami dan mendatangkan kemudharatan kepadanya". Hujah yang terakhir bagi pendapat ini ialah isteri tidak berhak untuk meminta si suami meredhai untuknya bekerja. Hak suami melarang isteri bekerja merupakan salah satu cabang hak yang perlu ditaati oleh isteri. Hak yang perlu ditaati oleh isteri tidak pernah tergugur sama sekali kecualilah si suami menyuruh kepada perkara kemungkaran. Keredhaan suami untuk isteri bekerja sebelum ini tidak akan mengurangkan hak suami untuk melarang si isteri bekerja. Jika perkara ini dipraktikkan di dalam institusi kekeluargaan yang dibina ia akan menatijahkan bibit2 kebahagiaan kerana bertunjangkan landasan dan syariat yang ditetapkan oleh Islam.

PENDAPAT KEDUA : Suami tiada hak untuk menyuruh isteri berhenti bekerja jika dia telah meredhainya sebelum atau selepas terjalinnya ikatan perkahwinan walaupun tidak disyaratkan ke atas suami untuk bersetuju dengan pekerjaan si isteri tersebut. Ini merupakan pendapat sebahagian Ahli Feqah dan juga diamalkan oleh Sistem Perundangan Mesir pada perbicaraan kes yang ke 184 Mahkamah Syariah Asyut pada tahun 1946/1947 dan juga perbicaraan kes yang ke 81 di Mahkamah Rendah Iskandariah pada tahun 1963.

Hujah pendapat ini ialah apabila si suami meredhai si isteri untuk bekerja, maka keredhaan itu dikira selama2nya tanpa ada batasan waktu. Ini bertepatan dengan hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari :

من حديث عقبة أن النبي قال : أحق ما أوفيتم من الشروط أن توفوا به ما استحللتم به الفروج

maksudnya : syarat yang paling berhak untuk ditepati adalah menunaikan syarat yang dinyatakan untuk menghalalkan faraj (nikah). Selain itu antara hujah lain pendapat ini ialah apabila si suami meredhai kerjaya si isteri tersebut maka ia menggugurkan haknya ke atas diri isteri sepenuhnya dan si suami tiada hak untuk menarik balik kenyataannya itu kerana perkara yang digugurkan tidak akan dapat dikembalikan. Dan hujah mereka yang terakhir ialah apabila si isteri telah terikat dengan kerjaya selepas mendapat keredhaan dari suami maka ia menjadi hak kepada isteri melaksanakannya amanah yang dipikul itu dan si suami tiada hak untuk melarangnya.

PENDAPAT KETIGA : Suami tiada hak untuk meminta isteri berhenti bekerja tidak kira sama ada dia telah meredhainya sebelum ini atau tidak atau bekerjanya si isteri itu sebelum atau selepas terjalinnya ikatan perkahwinan. Ini merupakan pendapat dalam ilmu Fiqh dan dipraktikkan oleh Mahkamah Syariah Asyut melalui kes ke 184 pada tahun 1946/1947.

Hujah pertama bagi pendapat ini ialah isteri2 yang bekerjaya ini dimaafkan syarak kerana pekerjaan tersebut ada fungsi dan kepentingannya kepada mereka. Hujah yang kedua ialah mengqiyaskan keluarnya golongan wanita untuk bekerja ini dengan bolehnya keluar golongan ini untuk menghadiri majlis2 ilmu. Dan hujah mereka yang ketiga ialah keluarnya golongan wanita untuk bekerja ini merupakan satu perkara darurat kerana ia merupakan salah satu keperluan masyarakat. Maka si suami tiada hak untuk melarangnya kecuali di dalam keadaan darurat. Ini kerana hak masyarakat lebih diutamakan berbanding dengan hak individu berdasarkan kaedah Fiqh yang berbunyi :
يتحمل الضرر الخاص لدفع الضرر العام

yang bermaksud : memilih kemudharatan yang khusus untuk mengelakkan kemudharatan yang umum.

Jadi terbuktilah perubahan2 dalam institusi kekeluargaan seperti keretakan ikatan perkahwinan, keperluan anak2 kepada individu yang prihatin kepada mereka sepanjang hari, suami yang terpaksa merantau untuk bekerja dan sebagainya menjadi punca utama si suami memohon si isteri berhenti bekerja seterusnya memusnahkan impian isteri yang bekerjaya itu. Jika kita lihat perselisihan pendapat Ahli Feqah masa kini disebabkan beberapa faktor. Ada yang berpendapat berdasarkan bukti suami berhak ke atas si isteri sepenuhnya dan perkara itu tidak akan gugur selama2nya walaupun dengan syarat. Ada pula yang berpendapat suami tidak boleh meminta isteri untuk berhenti bekerja kerana kerjaya merupakan hak manusia dan si suami tidak boleh campur tangan dalam hal tersebut kecuali jika ada kemudharatan. Dan sebahagian yang lain pula berpendapat si suami berhak meminta isterinya berhenti bekerja dengan alasan tidak mendapat keredhaan darinya terlebih dahulu berdasarkan bukti "setiap keperluan bagi sesuatu itu perlu ada syaratnya". Dan setelah berbicara panjang maka pendapat yang dipilih bagi isu ini ialah pendapat yang ketiga iaitu larangan kepada suami untuk meminta si isteri berhenti bekerja. Ini kerana kerjaya merupakan hak bagi semua manusia yang telah ditaklifkan oleh syarak dan ia juga tidak mengundang apa2 kemudharatan seperti yang didakwa oleh si suami. Namun jika kerjaya tersebut menyebabkan si isteri mengabaikan tugas dan peranannya kepada suami dan anak2nya maka si suami berhak untuk meminta si isteri untuk berhenti bekerja. Ini kerana jika dibiarkan perkara itu berlaku mungkin akan menyebabkan timbulnya pergolakan di dalam rumah tangga yang di bina dan dalam masa yang sama anak2 mula terlibat dengan masalah sosial kerana kurangnya perhatian dari ibu bapa mereka. Si isteri pula hendaklah patuh dengan arahan si suami tersebut demi kebahagiaan dan keharmonian institusi kekeluargaan mereka. Tetapi jika si isteri mampu memikul tanggungjawabnya sebagai insan yang bekerjaya di luar rumah dalam masa yang sama sebagai isteri yang tidak mengabaikan hal ehwal keluarganya maka laksanakanlah tanggungjawab tersebut dengan sebaiknya dan si suami tiada hak untuk menghalangnya. Ini kerana disamping berbakti dan berkhidmat kepada masyarakat kerjaya si isteri itu juga dapat membantu meningkatkan taraf hidup keluarga seterusnya menggamit kebahagian dan memori indah di dalam rumah tangga yang dibina.

Hukum Suami Meminta Isteri Bekerja Untuk Bersama2 Menyara Keluarga

Fenomena wanita bekerjaya bukanlah suatu perkara yang asing lagi bagi masyarakat dunia masa kini. Sebenarnya fenomena ini mula menular di dalam arus masyarakat dunia kesan dari gerakan dakwah yang memperjuangkan hak kebebasan wanita yang diperjuangkan oleh Ustaz Kassim Amin pada kurun ke-20 (1863-1908). Antara faktor yang mendorong golongan wanita ini bekerja ialah : Pertama - Taraf kehidupan dan ekonomi yang semakin meningkat mendorong golongan wanita ini bekerja untuk membantu suami meningkatkan taraf hidup keluarga dan mencari bekalan yang secukupnya kepada anak2 di masa hadapan. Kedua - Kecenderungan wanita itu sendiri untuk bekerja dan memanfaatkan bakat dan kreativiti yang dikurniakan Allah SWT kepada mereka. Ketiga - Sebagai jaminan bagi golongan wanita di masa hadapan apabila kematian suami dan hilang tempat bergantung.

Ahli Feqah masa kini bersependapat harta2 yang diperolehi oleh kaum wanita melalui harta peninggalan, mahar perkahwinan atau pemberian dari mana2 pihak yang disimpan selama ini merupakan hak mereka sepenuhnya dan si suami tiada hak untuk menyuruh mereka membelanjakan harta tersebut untuk kegunaan seharian seperti keperluan asas rumah dan sebagainya. Ini berdasarkan ayat Al-Quran yang berbunyi :

قال تعالى : وإن اردتم استبدال زوخ مكان زوج وءاتيتم إحداهن قنطارا فلا تأخذوا منه شيئا أتأخذونه بهتانا وإثما مبينا

mafhumnya : Dan jika kamu mengambil isteri (baharu) menggantikan isteri (lama yang telah kamu ceraikan) sedang kamu telah pun memberikan kepada seseorang itu di antaranya (isteri yang diceraikan itu) harta yang banyak, maka janganlah kamu mengambil sedikit pun dari harta itu. Patutkah kamu mengambilnya dengan cara yang tidak benar dan (yang menyebabkan) dosa yang nyata? Tetapi jika perolehan harta wanita itu hasil dari titik peluhnya bekerja, harta itu juga hak mereka sepenuhnya jika diredhai oleh si suami. Ini kerana waktu bekerja tersebut sepatutnya digunakan untuk berbakti kepada si suami. Tetapi jika suami telah meredhainya maka tergugurlah hak mereka ke atas harta isteri itu. Apabila pasangan suami isteri ini telah bersepakat untuk bersama2 bekerja dan menyumbangkan kadar tertentu dari gaji mereka untuk keluarga yang dibina, maka kedua2nya hendaklah melaksanakan tanggungjawab masing2 berdasarkan perjanjian antara mereka. Tetapi bagaimana pula jika si suami kedekut atau cuba mengelak dari mengeluarkan nafkah yang wajib ke atasnya dan dalam masa yang sama tiada apa2 perjanjian antara pasangan ini? Maka Ahli Feqah kontemporari berselisih pendapat apakah yang sepatutnya dilakukan oleh isteri yang bekerja ini.

PENDAPAT PERTAMA : Wajib bagi golongan isteri yang bekerja ini bersama2 mengeluarkan nafkah untuk keluarga dengan kadar yang diminta oleh si suami. Jika si isteri mengingkarinya maka isteri tersebut dikategorikan sebagai isteri yang nusyuz dan tidak berhak untuk menuntut nafkah dari suaminya. Ini merupakan pendapat Jumhur Fuqaha' terdahulu dan sebahagian dari Fuqaha' masa kini antaranya Syeikh Ahmad Ibrahim, Syeikh Abdul Wahab Khalaf, Syeikh Mohd Abu Zahrah, Syeikh Mohd Salam Madkur dan Doktor Abdul Rahman Taj.

Hujah pertama bagi pendapat ini ialah keluarnya wanita untuk bekerja menyebabkan si suami berasa kurang senang kerana hak yang sepatutnya diberi oleh si isteri ke atasnya akan berkurangan. Ini boleh menyebabkan si isteri digelar isteri yang nusyuz dan tiada nafkah ke atas dirinya. Hujah mereka yang kedua ialah berdasarkan apa yang dikeluarkan oleh jumhur Fuqaha' yang bertentangan dengan kata2 dari Mazhab Shafie tentang kewajipan memberi nafkah kepada isteri yang tinggal bersama2 suami atau pemilikan sempurna oleh si suami seperti mana dalil sunnah yang berbunyi :

أخرجه الشيخان من حديث عائشة : أن النبي عقد عليها وهي ابنة ست سنين وبنى بها وهي بنت تسع سنبن. ولم يكن النبي ينفق عليها إلا بعد البناء في بيته

maksudnya : Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW mengahwini Saidatina Aishah ketika beliau berumur 6 tahun dan mula tinggal bersama ketika beliau berumur 9 tahun. Nabi Muhammad SAW tidak pernah membayar nafkah melainkan setelah mereka tinggal bersama di rumah Baginda. Dan hujah mereka yang terakhir ialah isteri hanya berhak mendapat nafkah setelah tinggal bersama2 suami. Apabila mereka tinggal bersama maka ia menjadi hak kepada suami untuk melaksanakan kewajipan yang diletakkan ke atas dirinya sepertimana hadis dari Saidatina Aishah yang berbunyi :

أن النبي قال : الخراج بالضمان

mafhumnya : Setiap sesuatu pengeluaran itu akan ada jaminan dan manfaat yang bakal diterimanya. Apa yang dapat disimpulkan dari hadis di atas si suami mengharapkan manfaat yang diterima dari pihak isteri hasil nafkah yang diberikannya kepada isteri tersebut. Jadi jelaslah berdasarkan dalil yang tertera di atas jika isteri keluar bekerja tetapi si suami berasa kurang senang atau tidak memperkenankannya maka gugurlah hak si isteri untuk mendapat nafkah dari suami.

PENDAPAT KEDUA : Tidak wajib bagi isteri yang bekerja mengeluarkan nafkah untuk keluarganya. Ini merupakan pendapat yang lemah di dalam ilmu Fiqh terdahulu dan pendapat dari kebanyakan Ahli2 Feqah di dalam ilmu Fiqh masa kini.

Hujah mereka yang pertama berdasarkan dalil ayat Al-Quran yang berbunyi :

قال الله : تعالى ولا تتمنوا ما فضل الله به بعضكم على بعض للرجال نصيب مما اكتسبوا وللنساء نصيب مما اكتسبن واسألوا الله من فضله إن الله كان بكل شيئ عليما

maksudnya : Dan janganlah kamu terharap2 (ingin mendapat) limpah kurnia yang Allah telah berikan kepada sebahagian dari kamu (untuk menjadikan mereka) melebihi sebahagian yang lain (tentang harta benda,ilmu pengetahuan atau pangkat kebesaran). (Kerana telah tetap) orang2 lelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan orang2 perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan. (maka berusahalah kamu) dan pohonkanlah kepada Allah akan limpah kurniaNya. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui akan tiap2 sesuatu. Hujah kedua bagi pendapat ini ialah umumnya perintah mengeluarkan nafkah untuk golongan isteri berdasarkan ayat Al-Quran yang berbunyi :

قال الله تعالى : لينفق ذو سعة من سعته ومن قدر عليه رزقه فلينفق مما آتاه الله

maksudnya : Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya dan sesiapa yang disempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu). Dan hujah yang terakhir bagi pendapat ini ialah sesungguhnya keluarnya wanita untuk bekerja tidak mengurangkan hak isteri ke atas suaminya. Ini kerana wanita bekerja ketika suami juga keluar bekerja dan pekerjaan si isteri itu juga tidak mendatangkan kemudharatan kepada suami.

PENDAPAT KETIGA : Wajib ke atas si isteri yang bekerja berkongsi pendapatan dengan suaminya untuk perkara2 keperluan tambahan keluarga seperti orang gaji, pemandu, pakaian tambahan dan makanan segera. Adapun keperluan asas yang asalnya bagi rumah tangga tersebut adalah atas tanggungjawab suami. Pendapat ini merupakan Ijtihad terkini para Fuqaha' masa kini seperti yang termaktub di dalam Ensiklopidia Keluarga Kuwait oleh Doktor Hasanain Al Muhammadi Bawadi..

Hujah pertama bagi pendapat ini ialah suami merupakan insan yang dipertanggungjawabkan oleh syarak untuk mengeluarkan nafkah untuk keperluan asal bagi sesebuah rumah tangga. Apabila si isteri juga bekerja ia menjadi penyebab wujudnya keperluan tambahan yang lain. Jadi apabila isteri menjadi penyebab wujudnya keperluan tambahan tersebut maka wajib baginya untuk berkongsi pendapatan bersama suami menyara keluarga demi keselesaan dan kebahagiaan keluarga yang dibina. Hujah yang kedua pula bagi pendapat ini ialah apabila isteri bersama2 menyara keperluan tambahan keluarga, ini akan meringankan beban si suami dan menepati dengan maksud perkahwinan tersebut iaitu saling mencintai dan kasih mengasihani. Tetapi jika tersemat di dalam diri masing2 sifat kedekut untuk berkongsi pendapatan demi kebahagiaan keluarga ia akan mengundang permusuhan dan retaknya institusi kekeluargaan itu.

PENDAPAT KEEMPAT : Wajib untuk pasangan suami isteri tersebut berkongsi pendapatan mereka di dalam apa jua keadaan sekalipun. Ini kerana harta yang dicari itu semata2 untuk kebahagiaan kehidupan mereka. Apa yang dibeli oleh salah seorang dari mereka semata2 untuk keperluan bersama bukan untuk kepentingan peribadi.

Hujah pendapat ini ialah perkahwinan itu sendiri merupakan perkongsian hidup antara suami dan isteri dan di antara perkara yang dituntut untuk dikongsi ialah diri dan harta masing2. Menurut mazhab Maliki dan Hanbali, sahnya perkongsian untuk perkara2 yang dibolehkan seperti nelayan yang berkongsi pendapatan dari hasil tangkapan yang diperoleh maka hal ini juga perlu dipraktikkan oleh suami dan isteri untuk kebahagiaan institusi kekeluargaan yang dibina.

Jadi jelaslah perkembangan tamadun manusia mendorong wujudnya beberapa isu kemasyakatan di dalam arus masyarakat masa kini dan di antara isu yang berlaku ialah isu yang dibicarakan pada kali ini. Jika kita lihat perselisihan pendapat Ahli2 Feqah mengenai masalah ini, sesetengah dari mereka melihat keluarnya wanita untuk bekerja ini menjadi penyebab wujudnya kemudharatan kepada si suami dan mendorong untuk bersama2 menyara kehidupan keluarga. Sesetengah dari mereka pula beranggapan keluarnya wanita untuk bekerja tidak akan mendatangkan apa2 kemudharatan kepada si suami kerana isteri bekerja ketika suaminya juga keluar bekerja. Dan ada pula dari mereka yang beranggapan perkahwinan itu sendiri menuntut perkongsian hidup dan harta di antara mereka. Maka pendapat yang dipilih mengenai isu yang dinukilkan ini ialah pendapat yang ketiga iaitu wajib untuk si isteri berkongsi pendapatannya untuk keperluan tambahan keluarga seperti orang gaji dan sebagainya. Ini kerana apabila si isteri bekerja ini akan menambahkan lagi perbelanjaan bagi keluarga tersebut. Jadi sebagai balasannya perlulah suami dan isteri tersebut bersama2 saling bantu membantu menyara keluarga. Dan dalam masa yang sama kerjaya si isteri itu tidak akan mendatangkan kemudharatan yang besar kepada si suami kerana kedua2 mereka bekerja di dalam waktu yang sama. Jadi terbuktilah persepakatan di antara suami dan isteri ketika perkahwinan untuk bersama2 menyara keluarga akan mendatangkan natijah dan hasil yang smpurna demi ikatan perkahwinan yang dibina.

Hukum Wanita Bekerjaya

Fenomena wanita keluar bekerja untuk mencari pendapatan bermula selepas berlakunya Revolusi Perindustrian yang berlaku pada pertengahan kurun ke-19 Masihi khususnya selepas kebangkitan Dunia dalam menyedarkan kaum wanita dan melatih untuk melaksanakan hak2 wanita sebagai manusia sejagat. Hal ini dinyatakan dalam Deklarasi Hak Asasi Manusia Sedunia pada 10/12/1948 oleh Pertubuhan Bangsa2 Bersatu. Kemudian ia juga dinyatakan dalam Deklarasi Hak Asasi Manusia Dalam Islam pada bulan Disember 1989 oleh Pertubuhan Persidangan Islam. Selepas itu respon golongan wanita terhadap bidang kerjaya ini semakin berkembang sehinggakan ada sesetengah sektor orang lelaki telah mula dikuasai oleh golongan wanita seterusnya meningkatkan lagi kadar pertumbuhan tahunan. Statistik terkini menunjukkan wanita antara penyumbang terbesar kepada institusi kekeluargaan dalam membantu meringankan beban dan meningkatkan taraf hidup disamping sebagai jaminan kepada wanita apabila hilang tempat bergantung. Bekerjaya ini juga dikira sebagai satu pelaburan bagi kaum wanita dalam menghargai bakat dan lebihan masa yang dikurniakan Allah SWT kepada mereka untuk berbakti kepada masyarakat.

Isu wanita bekerjaya di bidang profesional ini merupakan isu yang tidak pernah wujud sebelum ini. Ini kerana memadai dengan kaum lelaki sahaja yang ditaklifkan untuk menyara instistusi kekeluargaan yang dibina dan menepati dengan kehendak syarak. Adapun keluarnya wanita untuk bekerja sebelum ini hanya untuk tujuan individu dan tidak mencapai bilangan yang besar. Jadi ini membuatkan tiadanya isu fiqh yang khusus untuk membincangkan isu ini. Namun apabila seruan untuk wanita keluar bekerja khususnya secara berkumpulan semakin meluas, maka timbulnya perselisihan pendapat dari Ahli2 Fiqh kontemporari tentang isu yang dinukilkan ini. Tambahan pula keperluan anak2 muda untuk mengahwini wanita2 yang bekerjaya ini dan takut berlakunya fitnah dan kerosakan di dalam arus masyarakat mengundang untuk kajian yang lebih mendalam tentang isu ini.

Ahli Feqah masa kini berpendapat haramnya wanita untuk keluar bekerja sekiranya pekerjaan itu diharamkan oleh syarak seperti pelacuran dan pembuatan arak. Golongan Fiqh ini juga berpendapat bolehnya wanita untuk keluar bekerja sekiranya tiada baginya tempat untuk bergantung atau pekerjaan yang dituntut ke atasnya seperti doktor dan guru. Tetapi Ahli Feqah berselisih pendapat tentang hukum wanita bekerja tetapi dalam masa yang sama tiada kemudharatan atau perkara yang menuntutnya untuk bekerja.

PENDAPAT PERTAMA : Haram untuk wanita bekerja di dalam apa jua bidang sekalipun jika tiada kemudharatan ke atasnya. Ini merupakan pendapat yang masyhur dari Syeikh Abdul Aziz Bin Baz, bekas Mufti Arab Saudi dan Syeikh Mohd Al-Habdan Imam Masjid Al-Iz bin Abd Salam.

Hujah pendapat ini ialah berdasarkan ayat Al-Quran yang berbunyi :

قال تعالى : وقرن في بيوتكن ولا تبرجن تبرج الجاهلية الأولى

yang bermaksud : Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang2 Jahiliyah zaman dahulu. Hujah mereka yang kedua ialah dalil As-Sunnah yang diriwayatkan oleh Ibn Mas'ud :

أن النبي قال المرأة عورة فإذا خرجت استشرفها الشيطان وأقرب ما تكون من ربها إذا هي في قعر بيتها

mafhumnya : Wanita itu aurat. Apabila mereka keluar (dari rumah) syaitan akan merasa mulia dan kedudukan golongan wanita ini akan dekat dengan Tuhannya apabila dia berada di rumahnya.

Hujah mereka yang ketiga ialah sekiranya wanita keluar untuk bekerja akan mengundang fitnah dan keruntuhan akhlak. Maka haram untuk mereka keluar bekerja berdasarkan kaedah سد الذرائع. Dan hujah mereka yang terakhir ialah asal syarak meletakkan tanggungjawab wanita adalah di rumah. Jika golongan wanita ini keluar bekerja ia akan menghilangkan kewajipan yang diletakkan syarak ke atas mereka. Jadi keluarnya mereka ini untuk bekerja hukumnya haram.

PENDAPAT KEDUA : Dibolehkan untuk wanita keluar bekerja walaupun tiada kemudharatan ke atas dirinya dengan syarat menepati peraturan syarak seperti menutup aurat, larangan berkhalwat dan tidak menyempitkan hak suami. Ini merupakan pendapat dari Jumhur Ulama' antaranya Para Ilmuan Universiti Al-Azhar dan kebanyakan dari Ahli Feqah masa kini seperti Doktor Yusoff Al-Qaradawi dan pendapat ini telah dipraktikkan di kebanyakan Negara2 Islam.

Hujah mereka yang pertama ialah merujuk kepada ayat Al-Quran yang menyebut :

قاله تعالى : فاستجاب لهم ربهم أني لا أضيع عمل عامل منكم من ذكر أو أنثى بعضكم من بعض

yang bermaksud : Maka Tuhan mereka perkenankan doa mereka (dengan FirmanNya) : "Sesungguhnya aku tidak akan sia2kan amal dari orang yang beramal dari kalangan kamu, sama ada lelaki atau perempuan (kerana) sesetengah kamu (adalah keturunan) dari sesetengahnya yang lain. Hujah mereka yang kedua ialah sesungguhnya wanita2 pada zaman Nabi Muhammad SAW melakukan beberapa pekerjaan yang umum dan hal itu juga tidak menghalangnya untuk melaksanakan kewajipannya di rumah. Ini menunjukkan bolehnya wanita untuk keluar melakukan kerja2 yang umum seperti yang diriwayatkan oleh أم عطية الأنصاري :

غزوت مع رسول الله سبع غزوات أخلفهم في رحالهم؛ فأصنع لهم الطعام؛ وأداوي الجرحي؛ وأقوم على المرضى

mafhumnya : Aku bersama2 Nabi Muhammad SAW di dalam tujuh peperangan. Aku sentiasa berada di belakang mereka ketika di dalam perjalanan. Aku menyediakan makanan kepada mereka. Aku juga yang merawat mereka2 yang terluka dan membantu mereka2 yang sakit ketika peperangan tersebut.

Hujah mereka yang ketiga ialah keluarnya wanita untuk bekerja menepati maslahah dan kepentingan syarak iaitu untuk membantu si suami menyara keluarga, meningakatkan taraf hidup keluarga, jaminan untuk golongan wanita apabila hilang tempat bergantung dan juga untuk berkhidmat kepada masyarakat. Jadi jika dihitung maslahah2 ini mempunyai nilai kepentingan yang lebih besar berbanding keburukan yang akan berlaku sekiranya golongan wanita ini keluar bekerja.

Jadi jelaslah pembaharuan di dalam tamadun manusia khususnya apabila bermulanya Revolusi Perindustrian pada pertengahan kurun ke-19 menjadi pencetus kepada timbulnya beberapa isu kemasyarakatan antaranya isu yang dinukilkan kali ini. Jika kita lihat perselisihan pendapat Ahli2 Feqah masa kini mengenai masalah ini disebabkan perbezaan pendapat mereka tentang peranan dan tugas wanita itu sendiri. Adakah tugas wanita itu hanya khusus di rumah ataupun bekerjasama dengan suami untuk membangunkan rumah tangga yang dibina. Sebenarnya tugasan di rumah adalah tugasan bersama di antara suami dan isteri. Jadi di antara dua pendapat yang diutarakan mengenai masalah ini pendapat yang dipilih ialah pendapat yang kedua iaitu dibolehkan untuk wanita bekerjaya berdasarkan kekuatan dalil yang dikeluarkan tetapi dengan syarat menepati peraturan syarak seperti yang disebutkan di atas. Peranan golongan wanita ini amat bernilai di sisi masyarakat Islam selepas berubahnya tamadun manusia dari zaman Jahiliyah ke era kegemilangan Islam. Adapun pendapat yang mengatakan peranan wanita hanyalah khusus di rumah, pendapat tersebut di sangkal sama sekali. Ini kerana kebahagiaan rumah tangga tersebut hasil kerjasama yang erat antara suami dan isteri. Hasil kajian dan praktikal yang dijalankan akan berlaku lebih banyak kefasadan dan keburukan jika golongan wanita ini dilarang untuk keluar bekerja seperti yang diperbahaskan oleh pendapat yang pertama.

Status Perkahwinan Apabila Salah Seorang Dari Pasangan Memeluk Islam

Isu pasangan memeluk Agama Islam atau salah seorang sahaja dari pasangan memeluk Islam dan seorang lagi masih kekal dengan Agama yang dianuti merupakan isu kemasyarakatan yang telah lama diperkatakan dan diperbincangkan oleh Ahli2 Feqah terdahulu. Isu ini mula dibicarakan sejak tersebarnya Agama yang suci ini dan mula mendapat tempat di dalam kehidupan manusia. Apabila masyarakat dunia mula menganuti Agama Islam ini maka timbullah persoalan tentang status perkahwinan sebelum pasangan tersebut memeluk Islam dan juga status perkahwinan apabila salah seorang sahaja memeluk Islam dan seorang lagi masih kekal dengan agama asalnya. Sesungguhnya kajian Fiqh terdahulu mengenai isu yang dinukilkan ini terbina di atas kefahaman nas2 syarak dan peristiwa2 yang berlaku pada zaman awal Islam berdasarkan norma sosial masyarakat, adat istiadat dan keadaan persekitaran yang fanatik dengan sesuatu ajaran Agama. Apabila berubahnya peradaban manusia wujudlah beberapa perubahan di dalam arus masyarakat seperti wanita bekerja untuk membantu menyara keluarga dan kebebasan dalam memilih Agama dan Akidah yang dianuti. Hal ini mendorong Ahli2 Feqah masa kini kembali mengkaji isu ini khususnya selepas kecenderungan wanita2 Eropah untuk memeluk Islam tetapi dalam masa yang sama masih terikat dengan pegangan keluarga dan hubungannya dengan suami yang menganuti agama lain.

Jumhur Ulama' dahulu dan masa kini bersependapat pengishtiharan Islam dari segi zatnya tidak memberi kesan pada ikatan perkahwinan yang terbina. Ini kerana Islam mengakui orang bukan Islam dengan pernikahan mereka hasil perkenalan mereka antara satu sama lain. Apabila pasangan suami isteri tersebut memeluk Islam maka mereka masih terikat dengan ikatan perkahwinan yang pertama kerana ianya tidak menyalahi asal syarak. Jika si suami sahaja yang memeluk Islam ia juga tidak memberi kesan kepada ikatan perkahwinan mereka sepertimana perkahwinan dengan seorang wanita musyrik tetapi wanita itu dikira sebagai golongan Kitabi ketika di dalam tempoh iddah menurut pandangan Jumhur Ulama'. Tetapi bagaimana pula jika si isteri sahaja yang memeluk Islam? Jika si isteri seorang sahaja memeluk Islam ia juga tidak memberi kesan kepada ikatan perkahwinan yang terbina, tetapi ia akan membawa kesan kepada sejauh mana si isteri mampu memelihara dirinya dan Agama Islam yang dianutinya apabila berlakunya keganasan rumah tangga yang timbul dari pihak suami. Begitu juga dengan hak2 yang sewajarnya dituntut oleh isteri yang beragama Islam di dalam institusi kekeluargaan itu. Isteri juga dilarang untuk melakukan hubungan dengan suami tersebut di dalam hal sebegini seperti yang diriwayatkan oleh القرطبي '' Ijmak Dari Umat Manusia Seorang Lelaki Musyrik Tidak Boleh Menyetubuhi Seorang Wanita Mukmin Kerana Ianya Perkara Yang Memalukan Di Dalam Islam." Maka terdapat beberapa pendapat dari sudut Fiqh untuk dipilih oleh golongan isteri ini demi memelihara diri mereka di masa hadapan. Ahli2 Feqah berselisih pandangan mengenai pendapat2 tersebut.

PENDAPAT PERTAMA : Melihat kepada tempoh iddah si isteri. Sekiranya di dalam tempoh tersebut si suami membantu isterinya dan mengikuti isterinya untuk memeluk Islam maka mereka masih lagi kekal dengan ikatan perkahwinan mereka yang pertama. Tetapi jika si suami tidak mengikut untuk menganut Agama Islam wajib untuk mereka berpisah. Ini merupakan pendapat dari Jumhur Fuqaha' dan kata2 dari الأوزاعي , الليث dan إسحاق بن راهوية. Menurut pendapat dari Mazhab Hanafi tempoh iddah tersebut berlaku kepada suami yang berada di negara yang diperangi tidak kira sama ada isterinya telah disetubuhi atau tidak. Tetapi jika suami tersebut berada di negara Islam dia mempunyai tempoh 3 hari untuk mengisytihar keislamannya. Menurut pendapat dari Mazhab Maliki, Hanbali dan Shafie pula tempoh iddah tersebut hanya kepada isteri yang telah disetubuhi. Jika si isteri masih belum disetubuhi tiada tempoh iddah baginya. Perpisahan antara mereka berlaku dengan Islamnya si isteri tersebut bukannya dengan melihat kepada negara Islam atau negara yang diperangi.

Hujah mereka yang pertama ialah seperti yang diriwayatkan oleh sesetengah Ulama' Salaf sesungguhnya Nabi Muhammad SAW berkahwin dengan wanita2 Musyrikin sepertimana yang disebut oleh Ibn Qayyim : Ibn Syibramah telah berkata sesungguhnya umat manusia pada zaman Nabi Muhammad suami2 memeluk Islam sebelum isteri2 mereka atau isteri memeluk Islam sebelum suami. Sesiapa yang memeluk Islam sebelum tamat tempoh iddah isteri, perempuan2 itu adalah isteri mereka. Tetapi sesiapa yang memeluk Islam selepas tamatnya tempoh iddah tiada ikatan perkahwinan antara mereka. Begitu juga apa yang disebut oleh الزهري sesungguhnya isteri Safwan bin Umaiyyah telah memeluk Islam, kemudian Safwan juga memeluk Islam dan Nabi Muhammad SAW tidak pisahkan mereka berdua. Hujah mereka yang kedua ialah sesungguhnya Islam didatangkan untuk mempertahankan pemilikan dan hak masing2 bukannya sebagai penyebab untuk membatalkan ikatan perkahwinan. Islam juga didatangkan untuk memelihara tujuan syarak. Tujuan perkahwinan tidak akan diperoleh sekiranya si isteri tidak bersama si suami. Suami yang bukan beragama Islam tidak dapat menerima dengan lapang dada isterinya yang beragama Islam disebabkan perbezaan Akidah antara mereka. Tetapi suami yang beragama Islam dia dapat menerima isterinya sepenuh hati walaupun isterinya itu dari golongan Kitabi.

PENDAPAT KEDUA : Bergantung kepada sejauh mana kesabaran isteri untuk mampu bersama dengan suaminya yang menganuti agama lain selama mana yang dia inginkan. Apabila suaminya memeluk Islam maka ia tidak menuntut kepada akad pernikahan yang baru. Tetapi jika si suami tidak memeluk Islam dalam tempoh2 tertentu isteri berhak menuntut penceraian. Di dalam tempoh si isteri menunggu si suami memeluk Islam pernikahan itu seolah2 terhenti tanpa ada hubungan persetubuhan antara mereka. Ini merupakan pendapat dari Ibn Taimiyah dan Ibn Qayyim dan dipersetujui oleh kebanyakan Ahli Feqah masa kini.

Hujah pendapat ini ialah pertama apa yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas : sesungguhnya Nabi Muhammad SAW memulangkan anak perempuannya Zainab kepada suaminya Abi Al-As bin Rabi' dengan ikatan perkahwinan yang pertama tanpa perlu ikatan yang baru. Hujah mereka yang kedua ialah juga dalil dari Ibn Abbas yang berbunyi : seorang perempuan pada zaman nabi telah memeluk Islam kemudian perempuan tersebut telah berkahwin lain. Lalu suaminya yang pertama datang menemui Nabi lalu berkata : wahai Nabi sesungguhnya aku telah memeluk Islam dan dia mengetahui tentang keislaman ku. Lalu Nabi memisahkan perempuan tersebut dari suaminya dan mengembalikannya kepada suami yag pertama. Dan hujah mereka yang terakhir ialah kesabaran isteri sehingga suaminya memeluk Islam tiada akan mendatangkan kemudharatan ke atas isteri tersebut kerana itulah perkara yang diinginkan oleh si isteri tersebut. Hal ini juga tidak bersalahan dengan peraturan syarak kerana si isteri mampu memelihara dirinya dari dipengaruhi oleh suaminya yang beragama lain untuk kembali ke agama asalnya. Ayat Al-Quran ada menyebut :
قال الله تعالى : لا هن حل لهم ولا هم يحلون لهن

yang bermaksud : mereka tidak halal bagi orang2 kafir (sebagai isteri) dan orang2 kafir itu pula tidak halal bagi mereka (sebagai suami).

PENDAPAT KETIGA : Islamnya si isteri membatalkan ikatan perkahwinan antara mereka sama ada isteri tersebut telah disetubuhi atau belum disetubuhi walaupun si suami memeluk Islam selepas itu dengan sekelip mata. Ini merupakan pendapat dari الظاهرية dan diriwayatkan oleh Ibn Hazim.

Hujah mereka ialah berdasarkan ayat Al-Quran yang berbunyi :
قال الله تعالى : يا أيها الذين آمنوا إذا جاءكم المؤمنات مهاجرات فامتحنوهن الله أعلم بإيمانهن فإن علمتموهن مؤمنات فلا ترجعوهن إلى الكفار لا هن لهم ولا هم يحلون لهن وآتوهم ما أنفقوا

yang bermaksud : wahai orang2 yang beriman! Apabila orang2 perempuan yang mengaku beriman datang berhijrah kepada kamu, maka ujilah (iman) mereka. Allah lebih mengetahui akan iman mereka. Dengan yang demikian, sekiranya kamu mengetahui bahawa mereka beriman, maka janganlah kamu mengembalikan mereka kepada orang2 yang kafir. Mereka tidak halal bagi orang2 kafir itu (sebagai isteri) dan orang2 kafir itu pula tidak halal bagi mereka (sebagai suami) dan berilah kepada suami2 (yang kafir) itu apa yang mereka telah belanjakan.

Selain itu mereka juga berhujah berdasarkan dalil As-Sunnah yang berbunyi :
عن عمرو بن شعيب عن أبيه عن جده أن رسول الله رد ابنته على أبي العاص بمهر جديد ونكاح جديد

yang bermaksud : sesungguhnya Nabi Muhammad SAW mengembalikan anak perempuannya Zainab kepada Abi Al-As dengan mahar dan pernikahan yang baru.

PENDAPAT KEEMPAT : Islamnya isteri tidak memberi kesan kepada pelaksanaan perkahwinan tersebut bersama suami yang masih kekal dengan agama yang dianutinya. Dan keislaman isteri itu juga tidak menghalang mereka untuk melakukan hubungan kelamin sesama mereka. Ini merupakan pendapat sesetengah Ulama' kontemporari antaranya Doktor Abdullah Al-Judai' di dalam kajian majalah Majlis Fatwa Eropah bilangan ke-2 pada tahun 2003.

Hujah bagi pendapat ini ialah mengqiyaskan suami yang beragama Islam mengahwini wanita dari golongan Kitabi. Selain itu kekalnya suami dengan agama yang dianutinya tidak mendatangkan fitnah kepada isteri berdasarkan hak manusia yang bebas untuk memilih akidah masing2 seperti yang termaktub di dalam perlembagaan Eropah.

Jadi jelaslah isu pasangan memeluk Islam ini atau salah seorang sahaja dari mereka yang memeluk Islam dan seorang lagi masih kekal dengan agama yang dianuti merupakan isu Fiqh yang telah lama diperbincangkan. Tetapi perubahan2 dalam arus masa kini telah memperbaharui kajian dan perbahasannya. Maka di dalam masalah yang kita bincangkan ini pendapat yang dipilih ialah pendapat yang kedua iaitu pendapat dari Ibn Taimiyyah dan Ibn Qayyim yang mengatakan kekalnya akad perkahwinan antara mereka namun perkakwinan itu terhenti sehingga si suami memeluk Islam untuk mengelakkan fitnah ke atas isteri. Bagi seorang isteri muslimah harusnya baginya di dalam keadaan yang darurat untuk kekal memelihara suaminya yang masih menganut agama lain sehinggalah Allah meredhai apa yang dilakukannya. Ayat Al-Quran ada menyebut :
من كفر بالله من بعد إيمانه إلا من أكره وقلبه مطمئن بالإيمان ولكن من شرح بالكفر صدرا فعليهم غضب من الله ولهم عذاب عظيم

yang bermaksud : sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah ia beriman kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang hatinya tenang tenteram dengan iman akan tetapi sesiapa yang terbuka hatinya menerima kufur maka atas mereka tertimpa kemurkaan dari Allah dan mereka pula beroleh azab yang besar.