Hukum Ibu Tumpang (Penyewaan Rahim)

Istilah ibu tumpang bermaksud menumpang rahim seseorang wanita yang berkeupayaan untuk hamil secara sukarela atau dibayar dengan sejumlah kadar yang tertentu. Proses ini dilakukan dengan memindahkan benih wanita (ovum) yang telah disenyawakan dengan benih lelaki (sperma) yang mana kebiasaannya suami isteri seterusnya janin tersebut dikandung oleh ibu tumpang itu sehingga dilahirkan. Kemudian apabila dilahirkan bayi itu akan diserahkan semula kepada pasangan suami isteri itu. Secara amnya proses ini berlaku kerana seseorang wanita itu tidak mempunyai harapan untuk mengandung secara biasa kerana ditimpa penyakit atau kecacatan pada rahim mereka yang menghalangnya untuk mengandung dan melahirkan anak ataupun bagi wanita yang ingin memiliki anak tetapi telah putus haid (menopause). Sehingga kini pakar2 perubatan moden masih tidak mempunyai keupayaan untuk mencipta rahim tiruan sebagai alternatif bagi ibu2 yang menghadapi masalah rahim ini dalam membantu mereka merealisasikan impian untuk memiliki zuriat sendiri.

Menurut perspektif Fiqh Islam haram hukumnya penyewaan rahim ini jika ibu tumpang tersebut merupakan wanita asing bagi pasangan suami isteri itu kerana ia boleh dikategorikan sebagai zina. Tetapi jika ibu tumpang tersebut merupakan madu kepada wanita pemilik benih (ovum) itu iaitu isteri lain bagi suami pemilik benih (sperma) tersebut maka Ahli2 Feqah kontemporari berselisih pendapat mengenai masalah ini.

PENDAPAT PERTAMA : Haram secara mutlak penyewaan rahim ibu ini.

Hujah bagi pendapat ini ialah isu penyewaan rahim ini akan menyebabkan berlakunya percampuran nasab dan tercetusnya konflik dan perbalahan di antara pemilik benih (ovum) dan pemilik rahim. Selain itu masalah penyewaan rahim atau ibu tumpang ini juga akan mengundang perspektif buruk dari segi kemanusiaan dan juga akhlak seperti dominasi dan penindasan golongan2 kaya ke atas golongan miskin dan juga hilangannya erti keibuan yang menghubungkan seseorang ibu dan anak itu dengan ikatan yang terjalin secara semulajadi. Allah SWT ada menyebut di dalam kitab suci Al-Quran yang berbunyi :

قال الله تعالى : حملته أمه وهنا على وهن

yang bermaksud : Ibunya telah mengandungkannya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan. Allah SWT juga ada menyebut di dalam potongan ayat Al-Quran yang lain yang berbunyi :
قال الله تعالى : إن أمهتهم إلا الئ ولدنهم

ertinya : Ibu2 mereka tidak lain hanyalah perempuan2 yang melahirkan mereka.

PENDAPAT KEDUA : Dibolehkan berlakunya perbuatan menyewa rahim ini di antara kedua2 isteri suami tersebut jika ada keperluan yang menuntut.

Hujah bagi pendapat ini ialah aktiviti penyewaan rahim ini menunjukkan sifat saling bantu membantu antara kedua2 isteri ini dalam mencapai tujuan syarak bagi isteri pemilik benih yang berkeinginan untuk memiliki cahaya mata namun tidak berkemampuan untuk mengandung dan melahirkan bayi itu. Jangan bimbang jika ada yang berpendapat perbuatan menyewa rahim atau ibu tumpang ini akan menghalalkan hubungan mahram di antara mereka. Ini kerana pemilik benih (sperma) itu juga merupakan suami yang sah bagi isteri2 tersebut. Di dalam hal ini tiada larangan jika ingin memasukkan benih suami (sperma) di dalam rahim salah seorang dari isterinya. Adapun benih dari madu bagi ibu tumpang tersebut ia dikategorikan sebagai perkara yang darurat. Ini bertepatan dengan kaedah fiqh yang berbunyi :

تنزل الحاجة منزلة الضرورة

Jelaslah perubahan teknologi di dalam bidang perubatan moden membawa kepada tercetusnya pelbagai isu fiqh yang baru yang memerlukan Ijtihad dari golongan Ahli2 Feqah. Maka dalam meletakkan hukum bagi isu yang dibincangkan ini golongan2 ini perlu meletakkan beberapa peraturan dan undang2 disamping memelihara undang2 yang telah disyariatkan dan menjamin hak2 pihak yang berkaitan dengan isu ini.

[ Penulis buku ini tidak meletakkan pendapat yang terpilih bagi isu ini. Ini kerana isu ini masih memerlukan perbincangan dan kajian yang khusus di kalangan para ilmuan dan pengamal undang2 dalam meletakkan hukum bagi menyelesaikan isu ini. Namun selagi manusia itu menjadikan agama sebagai pegangan dan akhlak sebagai benteng selagi itulah ia tidak akan mengundang kemusnahan dan kecelaruan kepada institusi masyarakat ]



Hukum Bank Susu Ibu

Istilah bank susu bukanlah suatu isitilah yang asing lagi bagi masyarakat kita masa kini. Pada hakikatnya bank susu ini ditubuhkan untuk menghimpunkan susu2 dari kaum ibu sama ada melalui sumbangan ikhlas atau berbayar dari mereka demi menampung keperluan susu ibu masa kini. Kemudian susu2 yang dihimpunkan itu akan disimpan di suatu tempat yang khusus dan disterilkan dengan menggunakan kaedah saintifik kemudian akan dikeluarkan berdasarkan permintaan dan keperluan yang mendesak daripada sebahagian bayi tertentu khususnya bagi bayi yang tidak mempunyai daya kekuatan dan kurang pertumbuhannya disebabkan kelahiran yang belum mencapai umur matang.

Sebenarnya idea bank susu ini telah dilaksanakan di negara2 barat dan telah mencapai kejayaan yang amat membangga dan menggembirakan bagi masyarakat di negara tersebut. Namun bagi negara2 Islam pula sehingga kini tiada lagi keperluan yang mendesak untuk mempraktikkan idea berkaitan bank susu ini. Ini kerana di negara2 Islam 85% dari golongan ibu ini memilih kaedah penyusuan secara semulajadi dan bakinya yang lain menggunakan susu alternatif dan kaedah2 alternatif yang lain agar anak2 tersebut mendapat bekalan susu yang secukupnya. Selain itu daripada jumlah keseluruhan kelahiran kira2 7% bayi lahir sebelum mencapai umur matang dan daripada jumlah tersebut hanya 7% sahaja yang memerlukan penyusuan susu ibu. Ini menunjukkan keperluan yang amat sedikit untuk mendirikan bank susu ibu pada masa kini. Walaupun tiada keperluan untuk mendirikan bank susu ini namun masyarakat perlu jelas mengenai hukum sebenar berkaitan isu yang diperbincangkan ini? Ahli2 Feqah kontemporari berselisih kepada beberapa pendapat utama.

PENDAPAT PERTAMA : Menurut pendapat Dr Yusuf Al-Qaradawi dan Dr Ahmad As-Shirbasi tiada larangan dari segi syarak untuk menubuhkan bank susu ibu ini selaras dengan maksud syariah yang bertujuan untuk memelihara insan2 yang lemah khususnya bagi bayi yang lahir sebelum umur matang ini. Selain itu, dibolehkan juga untuk menjual susu ibu itu dengan diQiyaskan perkara tersebut kepada pembayaran upah untuk sesuatu penyusuan itu. Pengharaman penyusuan yang dimaksudkan ialah penyusuan seorang bayi terus dari buah dada ibu yang menyusuinya sepertimana yang yang disebut oleh Imam Laith Bin Saad dan Imam Ahmad melalui salah satu riwayatnya. Ini kerana pengharaman penyusuan itu disyaratkan susu ibu semata2 seperti yang disebut oleh Mazhab Hanafi. Jika susu ibu itu telah bercampur dengan air atau ubat atau susu dari perempuan yang lain maka ianya tidak disabitkan pengharamannya kerana percampuran itu tidak jelas keadaan dan perihalnya. Tetapi jika jelas dan terbukti percampuran itu melibatkan susu dari 2 wanita yang berbeza maka tersabitlah pengharamannya. Ini kerana sesuatu perkara yang syak dan ragu2 itu tidak akan mengharamkan sesuatu perkara yang lain. Dengan maksud lain tidak terangkat sesuatu perkara yang yakin itu jika disertai dengan syak dan ragu2.

PENDAPAT KEDUA : Menurut pendapat Dr Wahbah Az-Zuhayli dan Akademi Fiqh Islam diharamkan mewujudkan bank susu ibu ini berdasarkan tiadanya keperluan yang menuntut untuk mewujudkannya disebabkan adanya susu2 alternatif yang lain. Tambahan pula ini akan meletakkan kedudukan bank susu ini di dalam perkara yang dilarang oleh syarak disebabkan beberapa faktor. Pertama - Akan mewujudkan hubungan mahram antara bayi yang disusui dengan keluarga ibu yang menyusuinya. Hal seperti ini membuatkan ramai pihak tidak menyedarinya sehingga berlakunya situasi seperti seorang lelaki berkahwin dengan wanita yang disusuinya atau berkahwin dengan wanita yang menyusu dari ibu lelaki tersebut. Maka Jumhur Ulama' mensabitkan pengharaman tersebut apabila sampainya susu ibu ke dalam perut bayi walaupun tidak melalui buah dada ibu itu. Kedua - Kewujudan bank susu ini akan menyebabkan penyalahgunaannya seterusnya membawa kemudharatan kepada golongan bayi ini. Ketiga - Bank susu ini juga akan menyebabkan berkembangnya perniagaan murahan di kalangan kaum miskin yang akan berkhidmat untuk golongan2 kaya sehingga membawa kepada kesan negatif terhadap kesihatan mereka. Ini merupakan perkara yang harus dijauhi.

PENDAPAT KETIGA : Dibolehkan mewujudkan bank susu ini jika bertepatan dengan kehendak syarak seperti jaminan keselamatan susu tersebut dan mengetahui siapakah ibu2 yang turut serta di dalam bank susu tersebut. Ini secara tidak langsung membuatkan sesiapa yang mengambil susu dari bank susu ini mengetahui siapakah pemilik dan ahli keluarga kepada susu tersebut seterusnya mengetahui hubungan mahramnya disebabkan penyusuan itu. Hal ini dapat dipraktikkan dengan menulis senarai nama ibu, isteri dan anak2 yang terlibat dengan bank susu ini di botol2 kaca susu ibu yang bercampur ini.

Kesimpulannya isu ini tetap menjadi titik perbezaan pendapat dari golongan2 ilmuan ini. Perkara ini wajar berlaku kerana tiadanya nas secara langsung yang membolehkan atau mengharamkan bank susu ini. Maka kajian dan perbahasan yang lebih mendalam perlu dilakukan bagi menyelesaikan isu ini dengan melihat kepada maslahah dan juga kefasadan wujudnya bank susu ini dan sejauh mana keperluan masyarakat kepada bank susu ini di masa hadapan.

[ Institut Kefahaman Islam Malaysia berpendapat wajar untuk mewujudkan bank susu ini kerana ianya memberi sumbangan besar kepada keperluan bayi khususnya bagi bayi yang menghadapi masalah dengan susu alternatif dan perkara ini juga selaras dengan maksud syariah yang bertujuan untuk mengawal diri manusia ]

Merahsiakan Penyakit & Tanggungjawab Bagi Seorang Doktor

Rahsia ialah perkara yang disembunyikan oleh sesuatu pihak agar pihak lain tidak mengetahuinya atau sesuatu perkara yang mana dari segi adatnya menuntut agar disembunyikan agar tidak diketahui oleh pengetahuan umum. Rahsia ini meliputi perkara2 peribadi atau aib bagi seseorang individu yang dilarang diketahui oleh pihak lain.

Sebenarnya selepas kemajuan yang dicapai di dalam bidang perubatan dan kehendak masyarakat untuk bertemu dengan pihak doktor bagi mendapatkan nasihat kesihatan dan juga rawatan bagi penyakit dan kecederaan yang dialami, perkara2 ini menuntut pihak doktor untuk mengetahui dengan lebih lanjut lagi mengenai asal-usul penyakit tersebut dan sebab2 jangkitannya yang memungkinkan mereka untuk mengetahui apakah sebenarnya penyakit yang dihadapi oleh pesakit2 mereka yang tidak ketahui oleh pihak yang lain. Rahsia2 ini juga mempunyai ikatan dengan elemen2 yang lain seperti Agama, akhlak, undang2 dan juga kesejahteraan masyarakat sepertimana seseorang individu yang mempunyai ikatan dengan individu yang lain seperti ikatan suami isteri, tunang, waris dan lain2 lagi. Maka disebabkan perkara inilah timbullah persoalan tentang hak dan tanggungjawab bagi seseorang doktor itu untuk merahsiakan perkara tersebut atau perlu dihebahkan agar diketahui oleh pihak lain. Lalu Ahli2 Feqah kontemporari berselisih pendapat mengenai isu ini.

PENDAPAT PERTAMA : Haram bagi seseorang doktor itu menghebahkan rahsia penyakit tersebut.

Hujah bagi pendapat ini ialah rahsia itu merupakan suatu amanah dan diharamkan bagi seseorang doktor itu mengkhianati amanah tersebut. Maklumat berkaitan rahsia penyakit tersebut hanya untuk tujuan rawatan dan perubatan. Ini membuktikan pihak doktor tidak boleh untuk menghebahkan maklumat rahsia ini untuk tujuan yang lain walaupun bertujuan untuk kesejahteraan masyarakat kecuali setelah mendapat keizinan dari pesakit.

PENDAPAT KEDUA : Wajib ke atas pihak doktor untuk menggunakan maklumat rahsia pesakit ini untuk tujuan rawatan dan perubatan dan juga sebagai perintah kepada perkara2 kebaikan serta menjauhi perkara2 kemungkaran.

Hujah pendapat ini ialah sesuatu perkara yang keluar dari mulut seseorang pesakit itu sendiri tidak lagi dikira sebagai satu rahsia sepertimana seorang doktor yang mana sebelum bergelar sebagai seorang doktor mereka juga merupakan insan2 yang dipertanggungjawabkan oleh masyarakat untuk menjadi seorang reformis yang mampu untuk melakukan perkara2 kebaikan dan mencegah perkara2 yang memudharatkan dengan mempertimbangkan dasar politik yang berperingkat dan juga melihat kepada perkara yang lebih rendah kemudharatanya berbanding dengan perkara yang lain dalam merawati perkara sosial masyarakat ini. Jadi bagi seseorang doktor itu disamping menjaga perihal pesakitnya dia juga perlu bekerjasama untuk kesejahteraan masyarakat yang lain kerana itu juga merupakan tanggungjawabnya.

PENDAPAT KETIGA : Hukum asal bagi isu ini ialah diharamkan bagi seseorang doktor itu menghebahkan penyakit pesakitnya namun bagi sesetengah pengecualian hal ini dibolehkan sekiranya merahsiakan penyakit tersebut akan membawa kepada kemudharatan yang nyata dan menghilangkan maslahah2 yang lain.

Hujah pendapat ini ialah sepertimana yang disebut oleh hujah pendapat pertama dan kedua seperti yang tertera di atas. Pendapat inilah yang dipraktikkan oleh Pertubuhan Islam Bagi Sains Perubatan melalui persidangan mereka yang ke-3 pada tahun 1987 dengan kenyataan yang berbunyi : " Menghebahkan rahsia pesakit pada asalnya ditegah oleh undang2 dan syarak tetapi perkara ini dikecualikan sekiranya dengan merahsiakan maklumat tersebut akan mendatangkan kemudharatan yang lebih besar kepada pesakit tersebut atau dalam kata yang lain kepentingan dalam mendedahkan rahsia tersebut melebihi kerugian menyembunyikan rahsia itu. Hal ini meliputi 2 perkara berikut : PERTAMA - Hal yang mewajibkan menghebahkan rahsia tersebut demi mengelakkan kefasadan di dalam masyarakat dan individu. KEDUA - Hal yang membolehkan menghebahkan rahsia tersebut yang meliputi maslahah2 bagi masyarakat atau keizinan dari tuan empunya diri untuk menghebahkan rahsia itu. Di dalam apa jua keadaan sekalipun wajib untuk menjaga etika dan undang2 kedoktoran dalam melaksanakan perkara ini dengan mengkaji bagaimana untuk menghebahkan rahsia tersebut dan kepada siapa perlu dihebahkannya. Ini juga merupakan salah satu tanggungjawab untuk menyedarkan semua pihak di dalam arus masyarakat untuk berdepan dengan situasi seperti ini.

Pendapat yang terakhir inilah merupakan pendapat yang bertepatan dengan maksud syariah dalam memelihara lima perkara utama iaitu agama, diri, akal, keturunan dan harta benda.

Hukum Berkaitan Hantaran Pertunangan

Hantaran pertunangan merupakan suatu perkara yang mula mendapat tempat di kalangan masyarakat sejak beberapa dekad yang lalu. Hantaran yang bertujuan untuk mendekatkan hati pihak perempuan dengan pihak lelaki yang meminangnya sebelum melalui detik2 manis berumah tangga umpama adat yang tidak dapat dipisahkan lagi dari masyarakat kita masa kini. Kebiasaannya pihak perempuan akan menerima perhiasan2 yang berharga dari pihak lelaki sebagai gantirugi sebelum mendapat mas kahwin sebagai modal persiapan kelengkapan dan isi rumah bakal isteri tersebut dan juga sebagai permulaan kepada perkongsian hidup dan saling bantu membantu antara mereka. Menurut istilah dari Akademi Bahasa Arab hantaran pertunangan ini bermaksud hadiah yang diberikan dari pihak lelaki kepada pihak perempuan yang ingin dikahwininya sebagai tanda pertunangan antara mereka sebelum termeterainya ikatan yang sah antara mereka. Secara kelazimannya, hantaran pertunangan ini meliputi barang2 yang berharga dan adakalanya pula meliputi perhiasan2 yang bernilai atau sejumlah wang ringgit. Nilai hantaran ini pula berbeza2 bergantung kepada kemampuan pihak lelaki dalam menyediakan hantaran tersebut.

Sebenarnya Ahli2 Feqah terdahulu telah membincangkan mengenai hukum hadiah pertunangan yang diberikan pihak lelaki kepada wanita yang dipinanginya tetapi golongan Ahli Feqah ini tidak pula membincangkan berkaitan hantaran pertunangan ini. Ini kerana perkara ini hanya berlaku sejak beberapa dekad kebelakangan ini sahaja. Jika melihat kepada nilai hantaran tersebut Ahli2 Feqah kontemporari berselisih pendapat adakah hantaran tersebut dikategorikan sebagai hadiah atau mas kahwin atau ada hukum yang khas baginya khususnya apabila terputusnya ikatan pertunangan sebelum termeterai ikatan perkahwinan antara mereka. Sepertimana yang disebut oleh Ijmak hantaran pertunangan ini akan menjadi hak si isteri sepenuhnya apabila terjalinnya ikatan perkahwinan antara mereka. Ijmak juga ada menyebut sekiranya berlakunya perpisahan sebelum termeterai ikatan perkahwinan dibolehkan diadakan perbincangan di antara kedua2 pihak di dalam pembahagian hantaran pertunangan tersebut mengikut keredhaan masing2 berdasarkan syarat dan perjanjian di antara mereka. Hal ini bertepatan dengan dalil yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari yang berbunyi :

أن النبي قال : المسلمون عند شروطهم

maksudnya : Orang2 Islam itu mempunyai ikatan dengan syarat2 mereka. Tetapi sekiranya tiada apa2 perjanjian dan syarat antara mereka apabila berlakunya konflik tersebut, maka Ahli2 Feqah masa kini berselisih pendapat siapakah yang lebih berhak ke atas hantaran pertunangan tersebut.

PENDAPAT PERTAMA : Pihak perempuan mempunyai hak secara mutlak ke atas barang2 hantaran pertunangan tersebut. Ini merupakan pendapat dari sebahagian Ahli Fiqh.

Hujah pertama bagi pendapat ini ialah berdasarkan apa yang disebut oleh pendapat yang masyhur dari Al-Maliki bersandarkan kepada hukum hibah yang meletakkan hak sepenuhnya kepada si penerimanya. Hantaran pertunangan ini dikira sebagai hibah dan tiada mempunyai ikat kepada akad perkahwinan. Ini kerana tanpa hantaran pertunangan ini juga akad perkahwinan tetap dikira sah. Hibah ini dikategorikan sebagai hukum yang umum bagi Jumhur Ulama' tetapi berbeza bagi Hanafiah yang mengkategorikan hibah ini sebagai akad pemberian yang lazim yang tidak boleh diambil semula dari si penerimanya. Hal ini bersandarkan dalil yang dikeluarkan oleh Al-Bukhari yang berbunyi :

عن ابن عباس أن النبي قال العائد في هبته كالكلب يقيء ثم يعود في قيئه

yang bermaksud : Individu yang mengambil semula barang pemberiannya umpama seekor anjing yang muntah kemudian menjilat semula muntahnya sendiri.

PENDAPAT KEDUA : Hantaran pertunangan tersebut merupakan hak pihak lelaki secara mutlak. Ini juga merupakan pendapat dari sebahagian Ahli Fiqh.

Hujah bagi pendapat ini ialah seperti yang disebut oleh Mazhab Shafie bagi hukum hadiah pertunangan. Mazhab Shafie berpendapat hadiah pertunangan tidak dikira sebagai hukum hibah secara mutlak. Ini kerana hadiah pertunangan sebagai syarat untuk menyempurnakan ikatan perkahwinan. Jika ikatan perkahwinan tidak dapat disempurnakan maka wajib bagi pihak perempuan mengembalikan hadiah yang diterimanya dari pihak lelaki tersebut. Ini kerana sebahagian dari Ahli Feqah dan Mahkamah Asasi Mesir beranggapan hantaran pertunangan tersebut hanya sebagai hadiah bukan sebagai tanda atau tali pengikat kepada akad perkahwinan. Akad perkahwinan tetap sah walaupun tidak disertai dengan hantaran tersebut.

PENDAPAT KETIGA : Hantaran pertunangan tersebut menjadi hak pihak lelaki jika tiada penghalang untuk dikembalikan hibah tersebut. Ini merupakan pendapat sebahagian Ahli Feqah dan dipraktikkan oleh Mahkamah Sivil Mesir.

Hujah bagi pendapat ini ialah sepertimana yang disebut oleh Mazhab Hanafi bagi hukum kembalikan barang hibah. Ini kerana hantaran tersebut dikira sebagai hibah sebagai tanda pertunangan. Pertunangan pula bukanlah satu rukun atau syarat sah untuk termeterainya ikatan perkahwinan. Dan sekiranya berlaku pertengkaran di antara kedua2 pihak ini ketika waktu pertunangan tersebut ianya tidak terikat dengan ikatan perkahwinan. Apabila perkara ini berlaku hantaran pertunangan itu akan menjadi milik bakal isteri pihak lelaki tersebut kecualilah adanya penghalang untuk mengembalikan hibah tersebut bersandarkan apa yang disebut oleh Mazhab Hanafi yang dipraktikkan oleh Undang2 Sivil Mesir pada kanun yang ke-500 yang menyebut : " Si pemberi dibolehkan mengambil semula barangan pemberiannya dari pihak penerima sekiranya pihak penerima itu membenarkannya. Tetapi sekiranya pihak penerima tersebut tidak membenarkan maka si pemberi boleh menuntut haknya dari pihak berkuasa untuk dikembalikan barangan tersebut kepadanya selagi tiada penghalang baginya untuk mengambil semula pemberiannya itu ". Menurut kanun yang ke 502 permohonan untuk dikembalikan barangan pemberian akan ditolak sekiranya adanya penghalang2 seperti berikut :
PERTAMA - Mati salah satu pihak bagi akad hibah tersebut. KEDUA - Barangan pemberian itu telah rosak ketika berada di tangan si penerimanya. KETIGA - Hibah tersebut dikira sebagai sedekah dan amal jariah dari pihak pemberinya.

PENDAPAT KEEMPAT : Hantaran pertunangan itu hak yang berkaitan dengan mas kahwin. Ketika di dalam tempoh pertunangan sebelum berlakunya akad perkahwinan pihak lelaki berhak ke atas hantaran tersebut. Ketika di dalam tempoh akad tetapi masih belum melakukan hubungan kelamin hantaran tersebut hak bersama di antara suami dan isteri tersebut. Tetapi apabila berlakunya hubungan antara mereka hantaran tersebut menjadi hak si isteri sepenuhnya. Ini merupakan pendapat yang dikeluarkan oleh Dar Al-Ifta' Mesir melalui fatwa yang ke-31 pada tahun 1970 dan juga merupakan pendapat kebanyakan Ahli Feqah masa kini.

Hujah bagi pendapat ini ialah sudah menjadi kebiasaan seperti yang diamalkan oleh kebanyakan negara2 Arab menjadikan hantaran pertunangan itu sebahagian dari mas kahwin bahkan sudah menjadi kebiasaan masyarakat mengurangkan nilai mas kahwin dengan nilai hantaran yang diberikan jika dipersetujui oleh pihak perempuan dan akan menambah nilai tersebut sekiranya tidak dipersetujui oelh pihak mereka. Hujah kedua bagi pendapat ini ialah hantaran ini sebagai tanda pertunangan antara kedua2 pihak dan ianya bukanlah rukun bagi akad perkahwinan tersebut. Tetapi ianya merupakan ikatan kepada permulaan hubungan yang sah di antara mereka. Maka wajib dikategorikan hantaran itu sebagai hukum yang berkaitan dengan akad pernikahan bukannya sebagai hibah secara mutlak. Dan mas kahwin juga bukannya dari rukun akad perkahwinan tersebut tetapi ianya mempunyai ikatan dengan hukum tersebut.

Jadi jelaslah di sini perkembangan pengetahuan manusia memberi impak yang cukup besar dengan wujudnya beberapa isu fiqh kemasyarakatan yang penting ini dan di antara isu tersebut ialah isu hantaran pertunangan ini khususnya apabila berlakunya pertelingkahan di antara kedua2 pihak dan dalam masa yang sama tiada perjanjian yang disepakati di antara mereka sehingga menyebabkan impian untuk mendirikan rumah tangga tersebut musnah sama sekali. Jika kita lihat perselisihan dari segi Fiqh dan Undang2 telah menatijahkan pandangan yang berbagai sehingga masih lagi ragu2 dalam meletakkan hukum hantaran itu kepada kategori hadiah atau mas kahwin. Undang2 Mesir memilih pendapat yang ketiga iaitu meletakkan hukum hantaran itu kepada hibah yang boleh dikembalikan kepada si pemberinya jika tiada sebarang halangan sepertimana yang disebut oleh Ahli Feqah dari Mazhab Hanafi. Tetapi pendapat yang keempat iaitu melihat hantaran pertunangan itu sebahagian dari mas kahwin merupakan pendapat yang terpilih bagi isu ini berdasarkan kekuatan dalil dan hujah yang dikeluarkan. Ini kerana pemberian hantaran pertunangan tidak membataskan pihak lelaki untuk memberi hadiah2 yang lain apabila menyambut perayaan2 kemasyarakatan yang lain. Terbuktilah hantaran pertunangan itu tidak dikategorikan sebagai hukum hibah.

Hukum Merancang Keluarga

Apakah yang dimaksudkan dengan ungkapan merancang keluarga seperti yang tertera di atas? Ungkapan ini yang lazimnya lahir dari bibir2 pasangan suami isteri khususnya yang baru mendirikan rumah tangga secara realitinya merujuk kepada perancangan untuk mendapatkan zuriat bagi pasangan tersebut yang meliputi perancangan dari segi jarak kelahiran dan juga bilangan zuriat yang ingin ditimang oleh pasangan masing2. Sebenarnya isu merancang keluarga ini mula berkembang di dalam arus masyarakat pada semester pertama dari kurun ke-20 selepas berlakunya perang dunia ke 2. Antara faktor utama berlakunya isu yang dinukilkan ini ialah faktor kesihatan dan juga ekonomi. Jika kita lihat dari faktor kesihatan apabila seseorang wanita yang sedikit berumur berkahwin dia mesti mengimpikan untuk menimang cahaya mata sebanyak mungkin sebelum sampai tempoh yang tidak sesuai lagi baginya untuk melahirkan anak. Di dalam tempoh tersebut dia akan berusaha untuk melalui proses kelahiran secara berturut2. Hal ini akan mengakibatkan lahirnya anak2 yang lemah disebabkan terputusnya sumber susu ibu selepas melalui proses kehamilan yang baru. Perkara ini akan mendorong kepada perlunya amalan perancangan keluarga untuk menjarakkan tempoh kehamilan ibu tersebut dengan mempraktikkan kaedah2 mencegah kehamilan seperti memakai kondom dan juga pengambilan ubat2an yang khusus. Jika dilihat dari segi ekonomi pula ketidaksamaan yang ketara di antara kadar pertumbuhan penduduk dengan kadar pertumbuhan ekonomi yang menyaksikan kadar pertumbuhan penduduk ini telah melebihi jangkaan realiti pemikiran kita.
Kadar pertumbuhan penduduk yang meningkat secara mendadak ini juga mendorong kepada perlunya aktiviti menghadkan bilangan zuriat dengan mengamalkan kaedah2 untuk mencegah kehamilan seperti sterilisasi (bebas dari persenyawaan benih) yang dilakukan pada awal proses pernikahan atau selepas berlakunya proses kelahiran yang pertama atau kedua. Kemajuan di dalam bidang perubatan dalam menyelesaikan masalah pasangan yang mandul dan kewujudan proses2 yang boleh melewatkan kematian juga antara faktor yang meningkatkan kadar pertumbuhan penduduk dunia sehingga mencapai ke suatu kadar yang tidak logik akal untuk difikirkannya.

Ahli2 Feqah kontemporari bersepakat dibolehkan aktiviti merancang keluarga ini sama ada dari segi penentuan jarak kelahiran atau penentuan bilangan zuriat jika bertepatan dengan maslahah perubatan yang telah ditetapkan bagi menghindari wanita itu dari sebarang kemudharatan atau kebinasaan hasil dari kehamilan yang berturut2 itu. Ini juga bertepatan dengan dalil Al-Quran yang berbunyi :

قال الله تعالى : ولا تلقوا بإيديكم إلى التهلكة

yang bermaksud : janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan. Ahli2 Feqah ini juga bersepakat haramnya aktiviti merancang keluarga ini jika berlaku di dalam 3 keadaan berikut. Pertama : Aktiviti perancangan keluarga itu merupakan satu ketetapan dari pihak kerajaan ataupun satu aktiviti yang lazim bagi masyarakat sesuatu negara tersebut. Ini kerana ianya menyalahi kebebasan dan hak asasi manusia. Perbuatan membunuh janin di dalam rahim ketika berlakunya kehamilan bukanlah satu undang2 perancangan keluarga dan perbuatan ini menyerupai perbuatan Firaun yang melarang kelahiran bayi lelaki dari Bani Israel kerana ditakuti akan berkuasa suatu hari nanti. Kedua : Aktiviti perancangan keluarga itu dilakukan melalui cara yang dilarang oleh syarak seperti membunuh atau pengguguran yang diharamkan berpandukan dalil Al-Quran yang berbunyi :

قال الله تعالى : ولا تقتلوا النفس التي حرم الله إلا بالحق

ertinya : Dan janganlah kamu membunuh diri seseorang manusia yang diharamkan oleh Allah membunuhnya kecuali dengan alasan yang benar. Ketiga : Jika aktiviti perancangan keluarga tersebut dilakukan kerana takut terputus atau tiada sumber rezeki. Hal ini bersalahan dengan akidah umat Islam berdasarkan dalil Al-Quran yang berbunyi :

قال الله تعالى : ولا تقتلوا أولادكم خشية إملاق نحن نرزقهم وإياكم

mafhumnya : Dan janganlah kamu membunuh anak2 kamu kerana takutkan kepapaan. Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Tetapi bagaimana pula hukumnya jika aktiviti perancangan keluarga itu merupakan pilihan dan kehendak seseorang individu dan dilakukan melalui cara yang dibenarkan tanpa melibatkan pembunuhan atau juga pengguguran. Maka di dalam hal ini Ahli2 Feqah masa kini berselisih kepada 3 pendapat berikut :

PENDAPAT PERTAMA : Dibolehkan aktiviti merancang keluarga ini sama ada dari segi penentuan jarak kelahiran atau penentuan kepada bilangan zuriat itu jika ianya merupakan kehendak individu tersebut yang tidak takut kepada kepapaan. Aktiviti ini juga hendaklah melalui jalan yang dibolehkan syarak tanpa melibatkan aktiviti pembunuhan atau pengguguran dan aktiviti ini dipraktikkan dengan bersandarkan kepada maslahah perubatan, maslahah masyarakat atau maslahah2 lain yang diakui. Ini merupakan pendapat dari Organisasi Islam bagi Sains Perubatan Kuwait yang merupakan pendapat majoriti melalui nadwah mereka yang pertama pada tahun 1983.

Hujah pendapat ini ialah berdasarkan apa yang dikeluarkan dari pendapat mazhab Shafie melalui kata2nya yang masyhur yang membenarkan aktiviti a'zal walaupun tanpa keizinan isteri dan juga apa yang dikeluarkan dari pendapat Jumhur Ulama' yang membenarkan aktiviti a'zal dengan keizinan isteri berpandukan hadis Nabi Muhammad SAW yang berbunyi :

رواية مسلم : كنا نعزل على عهد رسول الله فبلغه ذلك فلم ينهنا

yang bermaksud : kami melakukan a'zal pada zaman Nabi Muhammad SAW dan apabila baginda mengetahuinya baginda tidak pula melarang aktiviti kami itu. Hujah yang kedua bagi pendapat ini ialah sesungguhnya maksud perkahwinan dari segi syarak ialah memperoleh tempat tinggal, cinta dan kasih sayang di antara suami dan isteri. Tetapi perkara2 ini mungkin tidak dapat diperolehi dengan kewujudan zuriat yang ramai. Maka diterimalah pendapat yang membenarkan aktiviti merancang keluarga dengan mengikut segala ketetapan yang telah ditetapkan oleh syarak berdasarkan maslahah dan kemampuan pasangan tersebut berdasarkan hadis Nabi Muhammad SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah yang menyebut :

أن النبي كان يتعوذ من جهد البلاء ودرك الشقاء وسوء القضاء وشماتة الأعداء

ertinya : Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW memohon perlindungan dari kesengsaraan, perpecahan, keburukan di dalam penghakiman dan kesombongan pihak musuh.
Hujah yang terakhir bagi pendapat ini ialah aktiviti membina kekuatan dan memperelokkan nasab keturunan itu adalah salah satu daripada maksud syarak. Jadi secara lazimnya kita dapat menerima pendapat yang membolehkan aktiviti menentukan jarak kelahiran dan menghadkan bilangan zuriat yang ingin diperolehi kerana ia merupakan satu usaha untuk membina kekuatan sepertimana dalil yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah yang berbunyi :

عن أبي هريرة أن النبي قال : المؤمن القوي خير وأحب إلى الله من المؤمن الضعيف وفي كل خير احرص على ما ينفعك واستعن بالله ولا تعجز

maksudnya : Mukmin yang kuat itu lebih baik dan disukai oleh Allah SWT berbanding dengan mukmin yang lemah dan di dalam setiap kebaikan itu berusahalah melakukan sesuatu yang memberi manfaat kepadamu. Mohonlah bantuan daripada Allah SWT dan jangan merasa lemah.

PENDAPAT KEDUA : Diharamkan amalan merancang keluarga ini dalam apa jua keadaan sekalipun. Ini merupakan pendapat yang masyhur di dalam ilmu Fiqh yang dikeluarkan oleh Akademi Fiqh Islam melalui daurah mereka yang ke-3 pada tahun 1980.

Hujah pertama bagi pendapat ini ialah berdasarkan pendapat dari ابن حزم الظاهري ؛ الهادوية ؛ ابن حبان yang mengharamkan perbuatan a'zal secara mutlak sama ada dengan keizinan atau tanpa keizinan berdasarkan dalil yang diriwayatkan oleh Muslim hadis dari جذامة بنت وهب الأسدية yang bermaksud : "Sesungguhnya aku telah bersama2 Nabi Muhammad SAW ketika bertemu dengan penduduk setempat lalu Nabi Muhammad SAW berkata : Aku telah terfikir untuk membolehkan perbuatan الغيلة (persetubuhan wanita dalam waktu menyusukan anak). Ini kerana Aku telah melihat di bandar Rom dan Parsi wanita2 yang melakukan persetubuhan dalam waktu menyusukan anak ia tidak mendatangkan sebarang kemudharatan kepada anak2 tersebut. Kemudian Nabi Muhammad SAW ditanya mengenai perbuatan a'zal? Lalu Nabi Muhammad SAW menjawab itu merupakan pembunuhan anak secara tersembunyi lalu Nabi Muhammad SAW berfirman dengan potongan ayat Al-Quran yang berbunyi :

قال الله تعالى : وإذا المؤودة سئلت بأي ذنب قتلت

maksudnya : Dan apabila anak perempuan yang ditanam hidup2 itu ditanya, dengan dosa apakah ia dibunuh?

Hujah yang kedua bagi pendapat ini ialah mempunyai zuriat keturunan yang ramai dan penjagaan yang sempurna kepada zuriat2 tersebut merupakan salah satu daripada maksud yang didatangkan oleh syarak yang perlu dipraktikkan oleh semua pihak. Maka perbuatan merancang keluarga adalah satu perbuatan yang diharamkan kerana bercanggah dengan maksud syarak tersebut berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Anas Bin Malik yang berbunyi :

أن النبي قال : تزوجوا الودود الولود فإني مكاثر بكم الأنبياء يوم القيامة

maksudnya : Kahwinilah (wanita) yang penyayang dan subur kerana aku akan mempunyai umat yang paling ramai berbanding Rasul lain di Hari Kebangkitan nanti. Hujah terakhir bagi pendapat ini ialah perbuatan merancang keluarga ini merupakan satu amalan yang di bawa dari negara barat yang mana aktiviti ini disuntik dengan sokongan kewangan yang besar dari pihak barat sendiri. Ini kerana aktiviti yang mempunyai kepentingan dari segi politik ini diamalkan hanya untuk mengurangkan bilangan penduduk di negara2 barat seterusnya membuktikan kepada dunia pihak barat ini mampu untuk sentiasa membangun dan memodenkan negara mereka. Hal ini juga berlaku khususnya selepasa melihat kepada statistik pertumbuhan penduduk di negara2 Asia dan Afrika yang jauh lebih besar jika dibandingkan dengan Negara2 Eropah dan Jepun dan di dalam masa yang sama negara2 Eropah ini pula tidak menghadapi sebarang masalah dari segi perubatan atau ekonomi jika dibandingkan denga apa yang dihadapi oleh negara2 Asia dan juga Afrika. Ini membuktikan ianya merupakan suatu amalan buruk yang diamalkan oleh pihak barat yang hanya mementingkan keseronokan, harta yang banyak dan kemodenan negara dan menjadikan anak dan penduduk yang ramai sebagai alasan kepada timbulnya masalah dari segi ekonomi dan juga perubatan kepada negara.


PENDAPAT KETIGA : Melihat kepada perbezaan dari segi penentuan jarak kelahiran dan menghadkan bilangan zuriat yang diinginkan. Adapun amalan merancang keluarga dengan menentukan jarak kelahiran adalah satu amalan yang dibolehkan syarak berdasarkan ketetapan2 yang telah ditetapkan tetapi jika amalan merancang keluarga itu dengan menghadkan bilangan zuriat yang diinginkan maka ianya tidak dibenarkan sama sekali. Ini merupakan pendapat dari Jumhur Fuqaha' dan menjadi resolusi bagi Akademi Kajian dan Penyelidikan Islam di dalam daurah mereka yang ke-5 pada tahun 1988.

Hujah bagi pendapat ini ialah amalan menentukan jarak kelahiran bersandarkan kepada pemikiran ingin menjarakkan dan mengawal tempoh kehamilan dengan kaedah2 yang mampu menghalang kehamilan di dalam suatu tempoh tertentu. Hal ini bertepatan dengan maslahah yang dimaksudkan tanpa melibatkan sebarang kemudharatan atau kebinasaan. Adapun amalan menghadkan bilangan zuriat pula merupakan pemikiran ingin menghentikan kehamilan secara keseluruhannya dengan melakukan kaedah2 seperti sterilisasi, hysterectomy (membuang rahim) dan juga vasectomy (buang testis). Perkara2 ini semuanya diharamkan oleh kebanyakan para ilmuan kerana mengundang kemudharatan sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Mas'ud :

كنا نغزو مع رسول الله وليس لنا شيء فقلنا : ألا نستخصي ؟ فنهانا عن ذلك

maksudnya : Kami bersama2 Nabi Muhammad SAW di dalam peperangan dan kami tidak memiliki apa2 pun bersama kami (isteri). Lalu kami bertanya : adakah dibolehkan kami melakukan perbuatan mengkasi? Lalu Nabi Muhammad SAW melarang kami melakukan perbuatan tersebut.

Jadi jelaslah di sini perkembangan dalam bidang perubatan, ekonomi dan juga politik membuka satu lebaran di dalam sesetengah isu fiqh yang penting di dalam masyarakat kita masa kini dan di antara isu tersebut ialah isu yang kita bincangkan kali ini. Kita melihat perselisihan pendapat Ahli2 Feqah kontemporari ini membawa kepada hukum yang berlainan. Sesetengah dari mereka menetapkan hukum berdasarkan isu kebebasan yang telah ditentukan oleh syariat. Sesetengahnya pula melihat kepada isu pembangunan negara yang bercanggah dengan maksud syarak. Dan sesetengah yang lain pula menghimpunkan kedua2nya dengan membezakan di antara perbuatan menentukan jarak kelahiran dan menghadkan bilangan zuriat. Tetapi pendapat yang terpilih di dalam isu ini ialah pendapat yang pertama iaitu dibolehkan amalan merancang keluarga ini sama ada dari segi menentukan jarak kelahiran atau menghadkan bilangan zuriat dengan berpaksikan ketetapan2 syarak yang melarang berlakunya sebarang kemudharatan atau percanggahan2 umum yang lain berdasarkan persepakatan pendapat kebanyakan Ahli Feqah yang membenarkan perbuatan a'zal. Adapun larangan aktiviti merancang keluarga ini seperti yang disebut oleh hadis جذامة , hadis tersebut telah ditukar ganti dengan hadis dari جابر kerana ianya merangkumi ruang lingkup hak kebebasan individu seperti yang telah ditetapkan oleh kerangka syariat Islam.