Hukum Pembedahan Penempelan Kulit

Proses penempelan kulit ialah suatu proses pembedahan yang dijalankan untuk memindahkan kulit dari anggota badan yang selamat dan diletakkan di kawasan atau anggota yang terkena musibah. Proses pemindahan kulit ini boleh dipindahkan dari anggota badan pesakit itu sendiri atau dari anggota manusia lain sama ada yang masih hidup atau yang telah mati.

Pembedahan penempelan kulit ini berbeza daripada proses pemindahan organ seperti yang kita bincangkan sebelum ini. Ini kerana proses pemindahan organ ialah memindahkan organ yang berfungsi dari seseorang individu kepada individu yang lain dengan tujuan agar organ itu dapat terus berfungsi dan membantu pesakit tersebut untuk meneruskan kehidupannya. Manakala pembedahan penempelan kulit pula ialah proses memindahkan kulit dan ditempelkan ke kawasan kulit yang terkena musibah dengan tujuan agar berlakunya perubahan biologi sehingga kulit yang baru dapat tumbuh dengan sendirinya. Kulit manusia memainkan peranan yang cukup penting di dalam kehidupan manusia. Antaranya ialah melindungi bahagian-bahagian anggota badan sehingga ke ruang rongga dalamnya, deria untuk merasai sentuhan dan kesakitan, anggota yang menyeimbangi cecair dan garam bagi badan manusia serta anggota yang mengawal suhu badan manusia. Apabila seseorang individu itu kehilangan mana-mana bahagian dari kulitnya maka sebahagian atau keseluruhan fungsi-fungsi kulit ini akan memberi kesan yang berganda kepada pesakit dan adakalanya boleh membawa kepada kematian. Namun Allah SWT itu Maha Pencipta. Allah SWT telah menciptakan kulit manusia itu berkemampuan untuk diperbaharui dengan sendirinya. Tetapi jika kawasan kulit yang memerlukan rawatan itu besar, maka proses penempelan kulit ini amat diperlukan agar ianya dapat dipulihkan dengan sendirinya. Selalunya proses-proses penempelan ini dilakukan apabila berlakunya kecederaan yang serius di bahagian kulit seperti melecur terbakar dan pembedahan untuk membuang ketumbuhan yang besar di bahagian muka dan dahi.

Sebenarnya pembedahan penempelan kulit ini mula wujud pada pertengahan kedua dari kurun ke-20. Oleh sebab itulah para Fuqaha' kontemporari berbeza pendapat mengenai hukum penempelan kulit ini disebabkan perbezaan mereka pada sifat kulit yang dipindahkan itu sama ada ianya bersih atau dikategorikan sebagai najis serta adakah ianya harus dilakukan semasa masih hidup atau selepas mati. Selain itu, golongan Fuqaha' juga berselisih pendapat mengenai tujuan pembedahan tersebut dilakukan. Adakah ianya dilakukan untuk menghilangkan kecelakaan atau kemudharatan yang dialami oleh individu tersebut atau ianya dilakukan untuk tujuan mencantikkan wajah muka dan anggota badan yang lain atau dilakukan untuk mengubah ciptaan Allah SWT dengan tujuan untuk menipu manusia lain.

Ahli-ahli Feqah kontemporari berijmak bahawasanya haram dilakukan pembedahan penempelan kulit jika tujuan dilakukan proses tersebut untuk tujuan penipuan dan menyesatkan keadilan. Selain itu golongan ini juga berijmak dibolehkan dilakukan proses penempelan kulit ini di dalam keadaan darurat seperti menghilangkan kemudaratan dan kecelakaan yang dialami oleh seseorang pesakit dan di dalam masa yang masa tidak mendatangkan kemudaratan kepada orang lain. Namun di dalam keadaan-keadaan yang lain golongan Fuqaha' ini berselisih kepada tiga pendapat utama :

PENDAPAT PERTAMA : Dibolehkan dilakukan pembedahan penempelan kulit ini sama ada untuk tujuan rawatan atau untuk mencantikkan keadaan asal ciptaan.

Golongan ini berhujah dengan menyatakan bahagian kulit yang dipindahkan dari anggota badan manusia dikategorikan sebagai bersih menurut pendapat yang terpilih dari pandangan Jumhur. Kulit yang dipindahkan itu juga tidak kira sama ada dari yang masih hidup atau yang telah mati atau dipindahkan dari orang Islam atau bukan Islam maka hukumnya tetap sama berdasarkan dalil umum dari ayat al-Quran yang berbunyi :


قال الله تعالى : ولقد كرمنا بني آدم

Maksudnya : Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam. Selain itu mereka juga berhujah pembedahan ini juga tidak dapat lari dari maslahah darurat seperti untuk melindungi diri apabila terkena musibah seperti melecur kebakaran. Pembedahan ini juga tidak dapat lari dari maslahah keperluan seperti menghilangkan kesan-kesan parut dari sesuatu musibah dan juga maslahah kecantikan seperti merawat dan mengubah ciptaan asal manusia.

PENDAPAT KEDUA : Hukum pembedahan penempelan kulit manusia ini bergantung kepada tujuan dilakukan pembedahan tersebut. Jika pembedahan itu dilakukan untuk tujuan kecantikan semata-mata, maka hukumnya haram kerana perbuatan itu menolak takdir Tuhan yang Maha Esa. Hal ini disebut di dalam Hadis Nabi SAW yang berbunyi :

عن ابن مسعود أن النبي قال : لعن الله الواشمات والمستوشمات، والنامصات والمتنمصات، والمتفلجات للحسن المغيرات خلق الله


Maksudnya : Allah melaknat orang-orang yang membuat tatu dan pembuat tatu, orang-orang yang mencukur bulu keningnya dan pencukur bulu kening itu dan orang-orang yang membentuk giginya untuk kecantikan. Golongan-golongan inilah yang mengubah ciptaan Tuhan. Tetapi jika pembedahan yang dilakukan itu untuk tujuan rawatan maka tiada larangan baginya sepertimana yang disebut di dalam Hadis Nabi SAW yang berbunyi :

أن النبي قال : تداووا عباد الله فإن الله لم يضع داء إلا وضع له دواء


Maksudnya : Rawatilah penyakit-penyakit kamu wahai hamba-hamba Allah. Sesungguhnya Allah SWT tidak mendatangkan penyakit kecuali bagi penyakit itu ada penawarnya.

PENDAPAT KETIGA : Hukum pembedahan penempelan kulit manusia itu bergantung kepada asal kulit itu sendiri. Jika kulit itu diambil dari pesakit itu sendiri maka pembedahan itu dibolehkan oleh syarak kerana sucinya kulit tersebut. Tetapi jika kulit itu di ambil daripada individu yang lain maka pembedahan penempelan kulit itu diharamkan oleh syarak kerana bahagian kulit yang dipindahkan itu dikategorikan sebagai najis berdasarkan kaedah Fiqh yang berbunyi : "Apa-apa yang terpisah daripada mayat ianya dikategorikan sebagai najis atau bangkai".

Jadi jelaslah di sini daripada perbincangan mengenai isu pembedahan penempelan kulit manusia ini, isu ini juga memerlukan kajian yang lebih mendalam agar apabila dilakukan pembedahan ini ianya haruslah menepati terma dan syarat yang ditetapkan oleh syarak yang meliputi aspek-aspek seperti merawat pesakit, mengelakkan kesusahan bagi individu yang memerlukan dan juga menjaga hak-hak bagi orang yang menderma kulit tersebut.

Hukum Menderma & Memindahkan Organ

Apabila dunia memasuki abad ke-20,masyarakat dunia dapat menyaksikan lahirnya beberapa perkembangan dan permodenan dari pelbagai bidang seperti teknologi, perubatan dan lain-lain.Dan di antara perkembangan yang menakjubkan di dalam bidang perubatan ialah pembedahan untuk memindahkan organ manusia. Pembedahan pemindahan organ manusia ini dapat disaksikan dengan lebih meluas khususnya sejak beberapa tahun kebelakangan ini dengan berlakunya pembedahan-pembedahan organ seperti kornea mata, kulit, hati, ginjal dan juga hati. Selain itu, sejak beberapa tahun kebelakangan ini juga kedengaran juga kejayaan dalam bidang perubatan moden ini dengan melakukan pemindahan sebahagian sel otak, kelenjar dan juga alat-alat kelamin seperti testis.Langkah-langkah seperti ini di ambil oleh doktor-doktor pakar untuk menghindari pembedahan pemindahan organ yang di ambil dari haiwan kerana organ-organ yang di ambil dari haiwan ini gagal untuk berfungsi disebabkan penolakan tubuh si penerima kerana tiadanya hormon yang bersesuaian yang terdapat di dalam sel tisu manusia.

Pemindahan organ manusia ini yang dilihat dari segi pemderma dan penerimanya terdapat di dalam empat gambaran.

PERTAMA : Pemindahan dari manusia yang masih hidup dan sempurna kehidupannya. Berlakunya pemindahan organ dari gambaran yang pertama ini bagi organ-organ atau anggota yang tidak memberi kesan kepada fungsi asal organ tersebut dan juga manfaatnya seperti salah satu dari ginjal atau kornea mata.

KEDUA : Pemindahan dari manusia yang tidak sempurna kehidupannya seperti manusia yang dihukum mati atas kesalahan jenayah yang dilakukannya. Gambaran ini meliputi apa jua perkara yang berkaitan dari segi hukum Fiqh dan juga hak asasi manusia.

KETIGA : Pemindahan organ dari manusia yang telah mati. Gambaran ini merupakan keadaan yang paling aman dan harmoni bagi pihak penerima organ tersebut kerana tiada berlakunya sebarang paksaan dan juga tidak melanggar etika seorang penderma dalam menjalankan tugasnya sebagai seorang insan.

KEEMPAT : Pemindahan dari organ-organ janin dan sel-selnya. Gambaran keempat ini mula timbul selepas kemajuan di dalam bidang perubatan dan juga lahirnya diagnosis (proses mengenalpasti) penyakit-penyakit janin. Secara saintifiknya penggunaan organ-organ janin ini dapat digunakan selepas tiga bulan pertama selepas proses pengguguran janin tersebut. Namun secara hakikatnya keadaan ini ditakuti akan berlakunya lebih banyak pengguguran yang dilarang demi untuk tujuan pemindahan dan penanaman organ semata-mata.

Jika dilihat dari segi tabii organ yang dipindahkan pula, proses ini berlaku di dalam tiga gambaran.

PERTAMA : Pemindahan organ baru yang tidak memberi kesan kepada sifat-sifat genetik seperti darah, kulit dan rambut.

KEDUA : Pemindahan organ-organ lama yang juga tidak memberi kesan kepada sifat-sifat genetik manusia seperti hati dan juga pankreas.

KETIGA : Pemindahan organ-organ yang memberi kesan kepada sifat genetik manusia sama ada kesan secara langsung atau tidak langsung. Keadaan ini ditakuti akan menyebab berlakunya percampuran nasab misalnya organ-organ seperti testis dan juga pembiakan kelenjar dan sel di dalam otak.

Secara realitinya, proses pemindahan organ ini merupakan isu perubatan yang baru yang tidak pernah dibincangkan oleh golongan Fuqaha' terdahulu. Namun bagi golongan Fuqaha' kontemporari mereka berbeza pendapat dalam mengeluarkan ijithad bagi masalah ini.

PENDAPAT PERTAMA : Golongan ini berpendapat haram secara mutlak berlakunya proses pemindahan organ ini sama ada dari manusia yang masih hidup atau yang telah mati walaupun bagi tujuan untuk mengubati penyakit.

Hujah bagi pendapat ini ialah manusia tidak memiliki apa jua yang telah dikurnikan oleh Allah SWT kepadanya sama ada anggota badan dan sebagainya. Ini kerana secara hakikatnya manusia ini dimiliki oleh Allah SWT. Selain itu pemindahan organ ini akan menyebabkan berlakunya percampuran nasab di antara sesama manusia dan hal ini mengubah ciptaan Allah SWT dan ianya merupakan perkara yang diamalkan oleh syaitan. Hal ini sepertimana yang disebut di dalam Firman Allah SWT di dalam ayat al-Quran yang berbunyi :

قال الله تعالى : ولأمرنهم فليبتكن ءاذان الأنعم ولأمرنهم فليغيرن خلق الله ومن يتخذ الشيطان وليا من دون الله فقد خسر خسرانا مبينا

Maksudnya : Dan demi sesungguhnya aku akan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong, dan demi sesungguhnya aku akan menyuruh mereka (mencacatkan binatang-binatang ternak), lalu mereka membelah telinga binatang-binatang itu, dan aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah. Dan (ingatlah) sesiapa yang mengambil syaitan menjadi pemimpin yang ditaati selain dari Allah, maka sesungguhnya rugilah ia dengan kerugian yang nyata.



PENDAPAT KEDUA
: Golongan ini pula berpendapat dibolehkan berlakunya proses pemindahan organ ini sama ada dari manusia yang masih hidup atau yang telah mati dengan tujuan untuk perubatan. Namun proses pemindahan ini perlu menepati syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh syarak seperti adanya keperluan yang menuntut , tidak berlaku sebarang penganiayaan dan kezaliman dan juga tidak berlakunya percampuran nasab.
Hujah bagi pendapat ini ialah syariat mengharuskan untuk mengubati apa jua penyakit. Proses pemindahan organ ini juga merupakan salah satu perubatan yang berlaku pada zaman moden ini. Hal ini disebut di dalam Hadis Nabi SAW yang berbunyi :

أخرج مسلم عن جابر: أن النبي قال: لكل داء دواء، فإذا أصاب دواء الداء برئ بإذن الله

Maksudnya : Setiap penyakit itu ada ubatnya. Apabila ubat itu digunakan untuk mengubati penyakit tersebut maka dengan izin Allah akan sembuh penyakit itu.

Selain itu proses pemindahan organ ini juga membawa erti tolong menolong sesama manusia dan sifat kasih- mengasihi seperti yang dituntut oleh Islam. Walaupun sekiranya terdapat sebarang kefasadan namun ianya dimaafkan kerana darurat. Sebuah lagi Hadis Nabi SAW ada berbunyi :

أن النبي : من استطاع منكم أن ينفع أخاه فليفعل

Maksudnya : Barang siapa yang mampu untuk mengambil manfaat dari saudaranya maka laksanakanlah.

PENDAPAT KETIGA
: Pendapat ini pula melihat kepada keadaan berlakunya pemindahan organ itu. Jika organ itu dipindahkan dari manusia yang masih hidup maka hukumnya haram sama sekali. Tetapi jika dipindahkan dari manusia yang telah mati maka ia dibolehkan oleh syarak namun hendaklan menepati syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh syarak seperti yang disebutkan di atas.

Golongan ini berhujah dengan mengatakan manusia yang masih hidup itu lebih diutamakan dari insan yang telah mati.

Setelah melihat kepada gambaran dan hukum mengenai proses pemindahan organ ini, secara ilmiahnya tajuk yang dibincangkan kali ini masih memerlukan penelitian dan kajian yang mendalam dalam menentukan hukum yang bersesuaian dengan isu ini. Kajian yang mendalam ini haruslah meliputi segala jenis aspek yang berkaitan yang menepati terma-terma yang ditetapkan oleh syarak di samping memelihara maslahah individu dan juga masyarakat.