Hukum Jual Beli Secara Ansuran

Jual beli ialah ptukaran antara brg yg bbeza. Ansuran pula ialah sifat ke atas nilai brg tsebut yg dbahagi dan dbezakan. Maksud jual beli scra ansuran di sini ialah ptukaran di antara brg atau perkhidmatan dgn nilai hrga yg di tgguhkan pbayarannya kpda satu tmpoh yg ttntu mengikut psepakatan di antara pjual dan pbeli.

Jual beli scra ansuran ini mula dperkenalkan pd awal kurun ke-19 hasil dorongan dr pelbagai pihak kerajaan yg ingin melihat ianya dijadikan sbg satu cara utk mngembangkan perdagangan produk2 kilang dan juga brg2 perniagaan.

Tetapi sejak kurun ketiga terakhir ini, jual beli scra ansuran ini tlh bkembang dgn meluasnya di ngra2 barat dan juga ngra2 timur dunia khususnya bg brgn2 dr industri kilang spt kereta,perlatan elektrik,perabot dan sbgainya. Bahkan hal ini juga turut bkembang ke sektor pelancongan dan juga kewajipan utk menunaikan haji dan umrah. Ada sesetengah pihak bpndpt berlakunya urusan jual beli scra ansuran ini disebabkan kurgnya aliran wang tunai dan dalam masa yg sama terdapat lambakan brg2 dagangan dan juga pkhidmatan.

Akibat dari perkara ini timbullah perdebatan di kalangan ulama'2 Feqah ttg hukum jual beli scra ansuran ini. Ini krn jual beli scra ansuran ini tlh menyebabkan kenaikan hrga dari hrga asal brgn jualan tsebut. Adakah pertmbahan dari hrga asal ini blh di qiyaskan dgn aktiviti riba atau sblknya. Terdapat 2 pendapat ulama' berkaitan masalah ini.

PENDAPAT PERTAMA : Diharamkan jual beli scra ansuran jika terdpt pertmbahan pd hrga asal brg tsebut dsbbkan penangguhan pbyrnnya. Pendapat ini merupakan pndpt yg masyhur dr إمام الجصاص الحنفي dan juga sstgh drpd Ulama' Syiah spt Zainal Abidin Al Hassan dll.

Mereka bhujah berdasarkan dalil As-Sunnah yg diriwayatkan oleh Abi Hurairah yg berbunyi : Sesungguhnya Nabi bsabda sesiapa yg melakukan 2 jualan dlm satu jualan baginya adalah riba. Mereka juga bhujah dgn mggunakan dalil akal yg mn mrka mengatakan jual beli scra ansuran ini juga tgolong di dalam makna riba. Ini krn ptmbahan pd hrga brg tsebut dilihat dr segi kelewatan pmbayarannya dan klewatan ini tdk blh diganti dgn nilai hrga. Jika perkara ini blaku ianya dikira sbg riba.

PENDAPAT KEDUA : Dibolehkan utk mjalankan urusan jual beli scra ansuran ini walaupun tdpt ptmbhn pd hrga asal brg tsebut dsbbkan kelewatan pbayarannya. Pendapat ini merupakan pendapat dr kbyakan Ulama' dari kalangan Mazhab Empat dan mjadi salah satu resolusi Akademi Fiqh Islam pada Persidangan Pertubuhan Islam yg ke-6 pd thn 1990.

Golongan ini bhujah bdasarkan dalil Al-Quran yang berbunyi:
قال الله تعالي وأحل الله البيع وحرم الربا
Berdasarkan dalil ini scra umumnya Allah mbenarkan sgala jenis jual beli termasuklah jual beli scra ansuran ini selagi tdk ddtgkan dalil pharamannya. Golongan ini juga mqiyaskan jual beli scra ansuran ini dgn بيع السلم yg mana hgra dikurgkan dr hrga asal utk dpercptkan pmbayaran dan brg pula dtgguhkan penerimaannya ke satu tmph yg dketahui.

Pendapat yg terpilih dr masalah yg dbincangkan ini ialah pendapat yg kedua yg mn mblhkan jual beli scra ansuran ini bdasarkan kekuatan dalilnya. Keperluan manusia pd zaman kini juga menuntut kpd hal ini berlaku. Maka syarak pun mbnrkannya utk mengangkat sgla kesusahan dan mmudahkan urusan keperluan manusia. Dan dlm masa yg sama wajib utk kita mengelakkan agar tdk blaku pmbaziran ketika jual beli scra ansuran ini dan juga mengelakkan kita dari trs hanyut dgn aktiviti hutg yg kita tanggung semata2 utk memuaskan hati utk memiliki apa yg kita hajati yg akhirnya akan memudaratkan diri kita smula

0 comments:

Post a Comment