Hukum Penjagaan & Penyusuan Anak Bagi Ibu Yg Mhidap Aids

Pjagaan mbawa maksud hak mjaga anak yg masih belum mcapai tahap umur matang dsamping mengajar & mdidik apa yg bsesuaian dgnnya. Pjagaan ini dikategorikan sbg suatu yg wajib dari segi Ijma' krna anak yg tdk djaga akan hanyut dan rosak akhlak mereka jika tdk dberi phatian yg sewajarnya. Pjagaan kanak2 ini tletak di atas bahu kedua ibu bapanya jika adanya ikatan pnikahan di antara mereka. Tetapi jika mereka ini tlh bpisah maka pjagaan ini tletak di atas bahu ibunya menurut pandangan dr segi Ijma'.

Tetapi sejak kebelakangan ini, timbul psoalan ttg hak penjagaan ini bagi seorang ibu yg mhidap AIDS. Adakah ibu yg malang ini masih ada hak ke atas anaknya atau hak pjagaan anak tsebut trs tgugur dr dirinya stlh disabit dgn masalah AIDS ini. Bukan setakat hak pjagaan shj bahkan hak penyusuan ke atas anaknya juga turut ditimbulkan. Ini krn hal ini tlh mjadi di antara perkara yg plg serius yg blaku di dalam masyarakat akhir ini tmbahn pula slps berlakunya kes kematian yg pertama pd akhir kurun ke-7 dr kurun ke-20 bpunca dr masalah ini.

Seperti yg kita ketahui, virus AIDS ini blh bpindah dr individu yg mhidap AIDS kpd individu biasa melalui pcmpuran darah yg blaku antara mereka walaupun hnya bertemu luka dgn luka. Selain itu, melakukan hub psetubuhan juga merupakan antara punca utama bpindahnya virus ini. Tetapi sehingga kini masih blm dpastikan samada virus AIDS ini blh bpindah melalui susu ibu dan kajian yg tdk dpt mmstikan adakah virus ini juga blh bpindah melalui pergaulan seharian atau pkongsian di dlm mknn & minuman.

... Sekadar Hiasan...

Jadi demi untuk mjaga keselamatan si anak ini, maka Ahli Fuqaha' pd masa kini berselisih pndpt ttg hak pjagaan dan penyusuan bg ibu yg mhidap AIDS ini :

PENDAPAT PERTAMA : Ibu yg mhidap virus AIDS tiada larangan utk mjaga anak tsebut sepertimana tiada larangan bgnya utk menyusukan anak itu. Pendapat ini merupakan pndpt kebanyakan dr Ulama' dan juga merupakan salah satu resolusi bg Akademi Fiqh Islam pd Persidangan Pertubuhan Islam yg ke-9 pd thn 1995.

Menurut pndpt mereka, data perubatan menunjukkan anak tersebut tidak terdedah kpda bahaya dijgkiti AIDS walaupun dijaga oleh ibu yg mhidap virus tsebut. Ini kerana sudah tbukti virus ini hanya blh merebak melalui hub psetubuhan dan juga pcmpuran darah bkn melalui pgaulan seharian. Mereka juga menyatakan anak yg dijgkiti virus AIDS dr si ibu amat jarang blaku. Jika blaku pun mgkn dsbbkan susu ibu tsebut turut tcemar dgn virus ini.

PENDAPAT KEDUA : Ibu atau si penjaga yg mhidap AIDS dilarang sama sekali utk mjaga anak tersebut sepertimana larangan ibu yg mhidap AIDS utk menyusukan anak itu. Pnpdt ini merupakan pndpt dr sbhgn para Fuqaha'.

Mereka bpndpt pgaulan di antara si ibu dan juga si anak ini tidak dpt lari dr tdedahnya anak tsebut dgn luka atau darah dr si ibu. Jika hal ini blaku menyebabkan si anak ini tdedah kpd kematian akibat djgkit virus AIDS ini. Selain itu, para doktor juga tdk dpt mmutuskan samada susu ibu tsebut selamat dr djgkiti virus ini. Jika susu ibu itu turut tcemar maka anak tsebut juga tdedah kpd jgkitan ini. Di sinilah lgkah bjaga2 perlu diambil demi mengelakkan masalah ini blaku.

PENDAPAT KETIGA : Sbhgn Ahli Feqah bpndpt ibu yg mhidap AIDS ini tdk dilarang utk mjaga anak tsebut ttp dilarang utk menyusukannya.

Mereka bhujah dgn mengatakan kajian perubatan tlh mbuktikan virus AIDS ini tdk akan merebak melalui pgaulan seharian ttp mereka msh tcari2 adakah virus ini juga blh merebak melalui susu ibu. Jadi demi mjaga maslahah dan utk mengelakkan blakunya pkara yg tdk diingini maka lgkah ini perlu diambil. Dalam masa yg sama susu ibu ini blh d gnti dgn inisiatif susu lain yg tdpt d pasaran skrg.

Jadi jelaslah di sini bahawa virus AIDS ini juga mberi kesan kpda hak pjagaan dan penyusuan anak tsebut shgga para Ulama' berselisih mengikut pndpt masing2. Bdasarkan maklumat perubatan dan kajian saintifik pd masa kini pndpt yg dipilih ttg masalah ini ialah pndpt yg ketiga iaitu tiada larangan utk mjaga anak tsebut ttp larangan itu hnya tjurus kearah penyusuan anak itu sbg lgkh bjaga2 demi mengelak pkara ini blaku.

0 comments:

Post a Comment