Hukum Berkahwin Dengan Warga Israel

Saban hari kita dapat mendengar dan melihat dari corong2 radio dan media massa tentang kekejaman Israel terhadap umat Islam di Palestin. Pemimpin2 Islam di seluruh pelusuk dunia hanya mampu berdiam diri dengan perbuatan mereka itu. Umat Islam pula hanya mampu berdoa agar suatu hari nanti Allah SWT menurunkan azab yang setimpal untuk menghentikan kekejaman dan kezaliman puak Israel ini. Pelbagai perkara telah dilaksanakan oleh umat Islam masa kini seperti memboikot produk2 keluaran Israel dan negara2 sekufunya bertujuan untuk melumpuhkan kegiatan mereka itu namun ia sedikit pun tidak mematahkan semangat mereka untuk terus melakukan kezaliman terhadap umat Islam di dunia ini.

Namun di sebalik situasi yang berlaku ini, timbul pula isu perkahwinan umat Islam dengan warga Israel yang semakin berleluasa khususnya bagi umat Islam di Mesir. Menurut statistik dan laporan rasmi media isu ini telah mencapai ke satu tahap yang membimbangkan. Statistik pertama yang dikeluarkan oleh Kementerian Kemasyarakatan & Sosial melalui laporan rasmi dari menterinya Doktor Aminah Al-Jundi, sehingga tahun 2000 bilangan pekerja2 warga Mesir yang menetap di Israel telah mencapai angka 17000 orang. Kemudian Akhbar Mingguan Mesir keluaran ke 633 pada 29 Mei 2009 menyatakan bilangan terkini pemuda Mesir yang berkahwin dengan wanita Israel ialah seramai 30000 orang. Kebanyakan dari mereka mengambil keputusan untuk berkahwin dengan warga Israel ini hanya untuk meneruskan pekerjaan mereka di negara Israel. Namun perkara ini juga tidak dapat lari dari wujudnya sekarang ini perkahwinan pemuda2 Israel dengan wanita2 Mesir. Keadaan ini membuatkan Ahli2 Feqah masa kini melakukan kajian yang mendalam dalam menangani isu kemasyarakatan yang semakin meruncing ini.

Sebenarnya perkataan "Israeli" ini dinisbahkan kepada Israel iaitu lafaz Ibri yang membawa maksud hamba Allah. Ahli2 Feqah Islam mengklafikasikan warga Israel dahulu sebagai sesiapa yang berketurunan Israel, iaitu Nabi Allah Yaakub Bin Ishak. Dan semua Ulama' bersepakat muamalah mereka ini ialah muamalah ahli Kitab yang mana dibolehkan orang2 Musliman mengahwini wanita2 dari keturunan Israel ini. Namun Ahli Feqah masa kini pula mengklafikasikan Israel ini kepada sesiapa yang memegang kerakyatan Israel dan menetap di negara tersebut sama ada dari agama Yahudi, Masihi atau Islam.

Namun selepas melihat kepada kekejaman dan kezaliman yang dilakukan warga Israel khususnya ke atas warga Palestin yang mana menuntut kepada seluruh umat Islam memerangi golongan ini, maka timbullah persoalan tentang hukum perkahwinan orang Islam yang bukan warganegara Israel dengan warga Israel ini. Sebenarnya Israel menyatakan Palestin itu negara mereka selepas keluarnya tentera Britian dari bumi Palestin pada tahun 1948 dan kenyataan ini diiktiraf oleh kebanyakan negara2 Dunia dan beberapa negara Arab yang lain. Hal ini menyebabkan seluruh pelusuk dunia seakan2 merestui kezaliman yang dilakukan mereka ini. Lalu Ahli2 Feqah masa kini berselisih pendapat tentang masalah yang kita bincangkan ini. Pendapat2 mereka adalah seperti berikut :

PENDAPAT PERTAMA : Haram berkahwin dengan warga Israel secara mutlak tidak kira sama ada dari golongan Arab atau Ibrani, menetap di negara Israel atau tidak. Pendapat ini merupakan pendapat kebanyakaan para Ulama' dan juga pendapat yang dikeluarkan oleh Pentadbiran Mahkamah Mesir melalui Menteri Dalam Negerinya yang menuntut digugurkan kerakyatan warga Mesir yang berkahwin dengan warga Israel.

Hujah mereka ialah negara Israel memusuhi dan memerangi umat Islam. Ini kerana mereka melakukan kezaliman dengan mengaku negara Palestin sebagai negara mereka pada tahun 1948. Walaupun kegiatan itu diiktiraf oleh negara2 Dunia yang lain, namun kita tidak dapat menerimanya kerana pengiktirafan itu dilakukan oleh negara yang tiada hak ke atas Palestin tersebut sepertimana Perjanjian Salam yang tidak diterima oleh sebahagian negara Arab kerana bercanggah dengan keadaan asal agama. Selain itu, perkahwinan dengan warga Israel ini akan melahirkan generasi anak2 yang memegang kerakyatan Israel dan sebagainya yang akan mewajibkan mereka mengikuti khidmat ketenteraan dan kenegaraan di dua negara yang bermusuhan. Hujah mereka yang lain ialah menurut pendapat Mazhab Hanafi perbezaan negara merupakan satu larangan untuk menjalinkan ikatan perkahwinan. Jika pasangan itu berkahwin kemudian keluar salah seorang dari mereka ke negara lain maka berlakulah penceraian antara mereka. Namun menurut pendapat Jumhur Ulama' perbezaan negara bukan penyebab berlakunya penceraian antara mereka. Dan hujah mereka yang terakhir ialah golongan Arab yang menetap di Israel bertindak mengahwini warga negara itu disebabkan darurat pada masa itu namun darurat ini tidak ada bagi umat Islam di luar negara Israel.

PENDAPAT KEDUA : Haram bagi umat Islam yang berketurunan Ibrani mengahwini warga Israel tetapi jika dari keturunan Arab harusnya berkahwin dengan warga Israel ini bagi meraikan Qiyas Syarie yang membolehkan perkahwinan dengan ahli Kitab. Pendapat ini meruapakan pendapat sebahagian Ahli Feqah dan juga pendapat Duta Mesir di Israel Mohd Basyuni.

Hujah pendapat ini ialah seperti pendapat yang pertama kecuali mereka mengecualikan golongan Arab pada tahun 1948 yang dibolehkan berkahwin kerana menepati kehendak syarie. Ini kerana mereka ini juga dari ahli bumi Palestin tetapi ditetapkan ke atas mereka memiliki kerakyatan Israel.

PENDAPAT KETIGA : Dibolehkan mengahwini warga Israel ini. Ini merupakan pendapat yang lemah di dalam Fiqh.

Hujah mereka ialah kebanyakan negara2 Dunia dan juga sebahagian negara2 Arab mengiktiraf negara Israel ini dan menjalinkan hubungan politik dan juga ekonomi yang bersesuaian dengan politik syarie yang menjadi hak bagi setiap pemimpin dan tidak ada yang mengatakan Israel merupakan negara perang dan penceroboh. Selain itu tiada nas syarak yang melarang berkahwin dengan warga Israel jika dia merupakan dari ahli Kitab. Hujah mereka yang lain ialah warga Israel juga seperti warga2 dunia yang lain yang dibolehkan berkahwin jika menepati kehendak syarak.

PENDAPAT KEEMPAT : Dibolehkan berkahwin dengan warga Israel ini jika ia berasal dari negara yang mengiktiraf Israel dengan syarat meraikan Qiyas Syarie iaitu Islamnya si suami dan si isteri dari kalangan ahli kitab. Tetapi jika negaranya tidak mengiktiraf Israel maka tidak dibolehkan perkahwinan tersebut.

Hujah mereka ialah seperti pendapat ketiga kecuali mereka melarang perkahwinan ini bagi negara yang tidak mengiktiraf Israel ini berpaksikan kaedah Fiqh iaitu antara hak bagi seorang pemerintah ialah menyekat perkara yang diharuskan demi untuk maslahah umum.

Maka jelas lah di sini perubahan2 dari segi sejarah dan politik bagi konflik Arab Israel telah menimbulkan isu kemasyarakatan yang semakin membimbangkan ini. Percanggahan pendapat di dalam masalah ini meliputi pelbagai aspek kehidupan yang menuntut kepada pendapat yang satu bagi menyelesaikan masalah ini. Namun disebabkan peranan Fiqh dalam menyelesaikan semua isu yang berlaku berlandaskan pendapat2 syarie dan jujur dalam setiap kajian yang dijalankan, maka pendapat yang dipilih ialah pendapat yang pertama sekurang2nya untuk tujuan masa hadapan dan mengangkat martabat diri kita dari penceroboh seperti Israel ini sehingga Allah SWT memberikan kemenangan kepada yang berhak. Bagi umat Islam yang telah berkahwin dengan warga Israel ini hendaklah berpisah dengan penceraian. Jika dia tinggal di Israel pulanglah ke negara masing2 atau berhijrah ke negara yang lain yang aman dan bebas dalam melaksanakan syiar2 Islam tanpa ada sebarang sekatan atau kezaliman.

0 comments:

Post a Comment