Hukum Menuntut Fasakh Dari Pasangan Yang Dijangkiti AIDS

Jika posting yang sebelum ini kita telah membincangkan mengenai isu menuntut fasakh bagi pasangan yang menagih dadah @ rokok yang mana pada akhirnya Ulama' masa kini berpendapat si isteri boleh menuntut fasakh jika sifat ketagihan si suami itu berlaku selepas terjalinnya ikatan perkahwinan dan si isteri tidak lagi mampu untuk menanggungnya. Tetapi alangkah lebih baiknya si isteri bersabar dengan tingkah laku si suami itu dalam masa yang sama mempraktikkan langkah2 pencegahan untuk mengelakkan perkara2 yang tidak diingini disamping sentiasa berdoa dan menasihati agar si suami tersebut dapat mengubah perangai buruknya itu. Bagi isu kali ini pula kita akan membincangkan pula mengenai isu menuntut fasakh dari pasangan yang dijangkiti AIDS.

Seperti yang disebut oleh Ahli2 Feqah syarat untuk menuntut fasakh dari pasangan masing2 ialah berlakunya aib yang menyempitkan perhubungan perkahwinan mereka. Aib inilah yang akan menjadi penghalang kepada berlakunya hubungan kelamin antara mereka seterusnya melanggar prinsip bagi individu yang sihat tubuh badannya. Antara contoh aib yang disebut oleh para Ulama' ialah kemaluan terpotong, kemaluan yang terlalu kecil, mati pucuk, ruang persetubuhan tersumbat, gumpalan daging pada faraj, gila dan penyakit sopak. Ulama' bersepakat jika si suami yang menanggung aib tersebut si isteri berhak untuk menuntut fasakh. Jika si isteri yang menanggung aib itu menurut pendapat Mazhab Hanafi si suami tidak berhak menuntut fasakh kerana dia mampu menyelesaikannya dengan talak. Tetapi menurut pendapat Jumhur Ulama' si suami berhak menuntut fasakh seperti keadaan si isteri.

Maka timbullah isu di dalam masyarakat kita masa kini tentang adakah AIDS juga dikategorikan sebagai aib yang boleh membawa kepada tuntutan fasakh dari pasangan masing2. Seperti yang diketahui sehingga kini masih tiada lagi penawar untuk mengubati penyakit AIDS ini yang merupakan antara penyumbang terbesar kepada kematian masyarakat dunia sejak tiga dekad yang lalu. Wabak yang berjangkit melalui hubungan persetubuhan dan percampuran darah dari individu yang dijangkiti AIDS ini menjadi antara perkara yang ditakuti dan digeruni oleh masyarakat moden masa kini. Ulama' kontemporari bersependapat jika pasangan suami dan isteri kedua2nya dijangkiti viurs Aids ini maka terhalang bagi salah seorang dari mereka untuk menuntut fasakh. Tetapi jika salah seorang sahaja dari mereka dijangkiti AIDS maka Ahli2 Feqah berselisih pendapat mengenai hak menuntut fasakh ini kepada tiga pendapat :

PENDAPAT PERTAMA : Dibolehkan pasangan yang sihat tubuh badannya menuntut fasakh dari pasangannya yang dijangkit AIDS tidak kira sama ada jangkitan tersebut sebelum ikatan perkahwinan atau selepasnya. Ini merupakan pendapat yang diputuskan oleh Organisasi Islam bagi Sains Perubatan Kuwait pada nadwah mereka yang ke-7 pada tahun 1993.

Hujah mereka ialah penyakit AIDS merupakan agen pembunuh yang boleh berjangkit melalui hubungan persetubuhan atau kehamilan. Maka bagi pasangan yang sihat dia mempunyai hak untuk memilih semata2 untuk memelihara dirinya dan pewaris keturunannya dari dijangkiti virus AIDS itu. Sesungguhnya virus AIDS ini akan memudharat dan menggugat kekuatan individu yang sihat ini seterusnya menggoncang institusi kekeluargaan yang dibina.

PENDAPAT KEDUA : Individu yang sihat tidak boleh menuntut fasakh dari pasangannya yang dijangkiti AIDS. Ini merupakan pendapat sebahagian Ahli Fiqh.

Mereka berhujah sesungguhnya wabak AIDS ini bukanlah dari kategori aib yang boleh memutuskan ikatan prkahwinan seperti yang disebut oleh Ahli2 Fiqh terdahulu. Jangkitan AIDS ini bukanlah penghalang kepada perhubungan suami isteri ini yang merupakan maksud kepada terjalinnya ikatan antara mereka. Bagi individu yang sihat tubuh badannya mungkin boleh mempraktikkan langkah2 pencegahan seperti memakai "perisai" ketika melakukan persetubuhan demi untuk mengelakkan jangkitan AIDS itu. Dan jelaslah di sini maksud yang lebih besar terjalinnya ikatan perkahwinan itu bukan hanya terletak pada hubungan antara suami isteri tersebut tetapi terletak pada sifat penyayang dan tanggungjawab dalam menyediakan tempat tinggal dan nafkah2 yang lain.

PENDAPAT KETIGA : Melihat kepada situasi masalah tersebut. Jika isteri yang dijangkiti AIDS si suami tiada hak untuk menuntut fasakh kerana dia mempunyai hak untuk melafazkan talak. Tetapi jika si suami yang dijangkit wabak ini maka si isteri berhak untuk menuntut fasakh untuk mengelakkan kemudharatan ke atas dirinya. Ini merupakan pendapat yang dikeluarkan oleh Akademi Fiqh Islam melalui Muktamar Islam mereka yang ke-9 pada tahun 1995.

Hujah mereka ialah tidak terlalu memandang luas kepada masalah fasakh ini. Fasakh ini hanya akan berlaku apabila berlakunya aib2 seperti yang disebutkan di atas seperti yang disebutkan oleh Ulama' terdahulu.

Jadi jelaslah di sini wabak AIDS yang mula diketahui masyarakat dunia sejak tiga kurun yang lalu telah memberi kesan timbulnya isu yang kita bincangkan ini. Isu yang mengundang kepada pencanggahan pendapat dari segi hukum Fiqh ini yang menunjukkan kepada keluasan syariat Islam ini menuntut kepada perlunya kajian dan perbahasan yang lebih mendalam bagi menepati aspek perubatan dan juga hukum Fiqh. Namun berdasarkan data perubatan dan kajian saintifik pendapat yang dipilih bagi masalah ini ialah pendapat yang pertama iaitu pasangan yang sihat berhak untuk menuntut fasakh dari pasangannya yang dijangkiti AIDS dengan syarat dia bukanlah penyebab kepada jangkitan pasanagannya itu. Ini kerana individu yang sihat perlu mengasingkan diri dari pasangannya yang dijangkiti AIDS ini untuk mengelakkan kebinasaan yang akan berlaku jika dijangkiti virus tersebut. Tetapi menurut Undang2 Kekeluargaan Mesir yang ke-25 pada tahun 1929 yang bersamaan dengan Undang2 ke-100 pada tahun 1985 mereka memilih pendapat yang ketiga sebagai penyelesaian kepada isu ini. Rencana mereka yang ke-9 ada menyebut : si isteri boleh menuntut fasakh jika berlakunya ke atas si suami aib yang tidak mampu diubati lagi @ mengambil tempoh yang terlalu lama untuk diubati dan si isteri tidak mampu lagi untuk tinggal bersama suami tersebut dengan syarat aib itu berlaku sebelum ikatan perkahwinan dan tidak diketahui oleh si isteri @ berlaku selepas perkahwinan dan si isteri tidak meredhainya. Tetapi jika si isteri mengetahui tentang aib tersebut @ berlakunya aib itu selepas perkahwinan dan si isteri meredhainya maka di dalam keadaan ini dia tidak boleh untuk menuntut fasakh.

0 comments:

Post a Comment