Aids & Fiqh Sakit Maut


AIDS merupakan satu daripada penyakit yang ditemui mutakhir ini, namun sehingga kini belum dikenalpasti penawarnya. Perkataan AIDS merupakan kata akronim kepada istilah Inggeris Acquired Immune Deficiency Syndrome yang bermaksud Sindrom Kurang Daya Tahan Melawan Penyakit. Ia dikaitkan dengan beberapa kumpulan penyakit yang berkaitan yang berlaku secara serentak. Ia tersebar melalui jangkitan dan merebak di kalangan manusia akibat kelemahan sistem imunisasi yang telah diciptakan Allah dalam diri manusia. Kelemahan ini menyebabkan pertembungan dengan pelbagai bakteria yang biasanya tidak memberi mudharat kepada manusia yang dikenali sebagai ‘opportunistic bacteria’. Jangkitan ini berlaku dalam diri manusia melalui beberapa peringkat :

Peringkat awal, mengambil masa beberapa bulan dan tahun sehingga kadang-kadang boleh mencapai tempoh 10 tahun berdasarkan kepada kesan penyakit-penyakit lain atau dari faktor pemakanan dan juga wanita yang hamil.

Selepas selesai jangkitan AIDS, ia akan berselindung dengan cepat di dalam sel-sel darah dan mula sebati. Kemudian ia akan memusnahkan sel-sel ini. Kebiasaannya setelah munculnya simptom-simptom penyakit ini, pesakit akan meninggal dalam tempoh masa yang singkat sahaja iaitu tidak akan melebihi dua tahun. Kadang-kadang AIDS juga menyerang pada peringkat-peringkat akhir yang akan menyebabkan berlakunya gangguan saraf dan hilang kesedaran. Hal ini pada kebiasaannya berlaku pada satu pertiga daripada merebaknya jangkitan penyakit ini.

Ulama berselisih pendapat dalam menentukan kedudukan pesakit ini dari perspektif Fiqh. Adakah AIDS dikategorikan sebagai penyakit biasa atau ‘penyakit maut’. Sebagaimana yang diketahui, ‘penyakit maut’ mempunyai beberapa hukum yang berkaitan dengannya. Antaranya : pesakit ‘sakit maut’ ditegah daripada melakukan transaksi pilih kasih, atau mendermakan asetnya kecuali kurang daripada satu pertiga sebagaimana dalam hal wasiat atau dengan keizinan warisnya demi menjaga hak-hak mereka. Begitu juga dalam permasalahan talak, isteri yang diceraikan tidak terhalang daripada mendapat hak pusaka sekiranya pesakit mati ketika isteri masih dalam keadaan beriddah. Ini berdasarkan pendapat jumhur Ulama. Sebahagian Ulama pula berpendapat, kekalnya hak isteri yang ditalak tanpa had tempoh tertentu sekiranya pesakit tersebut menghidap ‘penyakit maut’. Ini sebagai suatu akibat kepada suami tersebut kerana perbuatan talaknya difahami sebagai cubaan untuk menafikan hak si isteri daripada mendapat hak pusaka.
Secara faktanya, pesakit AIDS masih dapat hidup walaupun terpaksa melalui beberapa peringkat yang berpanjangan hingga beberapa tahun dan pastinya pesakit AIDS ini akan meninggal dunia kerana tiada ikhtiar penyembuhan yang berkesan yang berjaya ditemui sehingga ke hari ini.
Tiga pendapat Ulama bagi masalah ini :

PENDAPAT PERTAMA :

AIDS merupakan penyakit biasa dan tidak dikira sebagai ‘penyakit maut’.

Hujah : Peringkat awal AIDS memakan masa sehingga sepuluh tahun, tidak tergambar bagaimana pesakit AIDS sepanjang tempoh ini dikira sebagai ‘penyakit maut’, lebih-lebih lagi teknologi perubatan yang sentiasa berkembang pesat berkemungkinan ditemui penawar kepada penyakit ini.

PENDAPAT KEDUA :

AIDS dikira sebagai salah satu ‘penyakit maut’.

Hujah : Penyakit tersebut tidak dapat diubati, hanya menunggu ajal. Sedangkan peringkat awal merupakan hanya tanggapan sahaja kerana ia tetap memerlukan makanan yang khusus dan penjagaan yang rapi bagi mengelakkan dihinggapi penyakit lain. Ini terpaksa dilalui oleh kebanyakan pesakit. Kaedah umum menyatakan ‘kebiasaan umur diambil kira’, sebagaimana yang disebut oleh Imam Nawawi ketika mendefinisikan ‘penyakit maut’ iaitu: “ditakuti dan menakutkan. Yang ditakuti adalah mati, dan yang menakutkan adalah orang yang melihatnya.” AIDS juga sedemikian.

PENDAPAT KETIGA :

Memperincikan penyakit AIDS kepada peringkat-peringkat jangkitannya.

Hujah : Pendapat ini menggabungkan kedua-dua hujah di atas. Ini adalah pendapat yang digunapakai oleh Persidangan Islam bagi Sains Perubatan dalam forumnya kali ke-7 pada tahun 1993, yang mana deklarasinya menyebut : “AIDS tidak dianggap ‘penyakit maut’ di sisi Syarak melainkan sekiranya pesakit telah sampai peringkat kritikal dan tidak mampu bergerak untuk melakukan aktiviti harian dan kemungkinan besar akan meninggal dalam tempoh terdekat.”

Pendapat ketiga ini adalah pendapat yang paling seimbang dalam permasalahan AIDS ini.

0 comments:

Post a Comment