Hukum Penetapan Gender Janin

Penetapan gender janin manusia membawa maksud kebolehan pasangan suami isteri dengan bantuan doktor untuk memilih jantina anak yang akan dilahirkan sama ada lelaki atau perempuan. Penetapan gender ini dapat dilakukan melalui kaedah-kaedah berikut :
Kaedah Pertama : (Post-implantation)
Atas permintaan pasangan suami isteri, doktor melakukan diagnosis ke atas janin yang dikandungkan. Sekiranya jantina yang diketahui bukan sebagaimana yang diidamkan, pasangan tersebut akan melakukan pengguguran. Ini dilakukan berterusan sehinggalah jantina yang diingini diperolehi.
Kaedah Kedua : (Pre-implantation)
Doktor menggunakan kaedah Pre-implantation Genetic Diagnosis (PGD) iaitu persenyawaan di antara sperma dan ovum secara in-vitro fertilization (IVF) terlebih dahulu dan setelah embrio dapat dikenalpasti jantinanya sebagaimana yang dikehendaki, barulah ia akan dimasukkan ke dalam rahim si ibu. Embrio yang tidak menepati jantina yang dikehendaki akan dibuang.
Kaedah Ketiga :
 
Doktor akan mengstimulasikan di antara sperma kromosom X yang menghasilkan anak lelaki dengan sperma kromosom Y yang menghasilkan anak perempuan. Setelah distimulasi dilakukan, perbezaan di antara keduanya dapat dikenalpasti berdasarkan ciri-ciri seperti bentuk, kepantasan dan kekuatan untuk menembus. Sperma kromosom Y adalah lebih berat dan besar jika dibandingkan dengan sperma kromosom X. Maka sperma dapat dipilih berdasarkan jantina yang diingini dan seterusnya persenyawaan dilakukan secara IVF.
Kaedah pertama tidak dibincangkan di sini kerana ia adalah pengguguran yang mempunyai hukum, syarat dan prosedur yang perlu diperincikan satu persatu. Ulama berselisih pendapat mengenai penetapan gender bukan melalui pengguguran.
PENDAPAT PERTAMA :
Haram menetapkan jantina janin.
Hujah : Ini berlawanan dengan apa yang telah ditentukan oleh Allah SWT kerana perkara yang berkaitan dengan alam rahim tidak boleh dicampuri oleh manusia. Firman Allah Taala di dalam surah Luqman ayat 34 yang berbunyi :
 
قال الله تعالى : ويعلم ما في الأرحام
Maksudnya : Dan Dialah yang mengetahui apa yang ada di dalam rahim-rahim.

Allah juga berfirman di dalam surah Ar-Ra’d ayat 8 yang berbunyi :

قال الله تعالى : الله يعلم ما تحمل كل أنثى وما تغيض الأرحام وما تزداد وكل شئ عنده بمقدار
Maksudnya : Allah mengetahui apa yang dikandung oleh setiap perempuan, dan kandungan rahim yang kurang sempurna dan yang bertambah. Dan segala sesuatu pada sisi-Nya ada ukurannya.” Begitu juga, menetapkan jantina juga merupakan suatu perkara yang dianggap sebagai mengubah ciptaan Allah Taala. Hal ini seperti yang dirakamkan di dalam surah As-Syura ayat 49 yang berbunyi :


قال الله تعالى : لله ملك السموت والأرض يخلق ما يشاء يهب لمن يشاء إنثا ويهب لمن يشاء الذكور
Ertinya : Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi, dia menciptakan apa yang Dia kehendaki. Dia memberikan anak-anak perempuan kepada siapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak-anak lelaki kepada siapa yang Dia kehendaki. Atau Dia menganugerahkan kedua-dua jenis lelaki dan perempuan (kepada siapa) yang dikehendaki-Nya, dan Dia menjadikan mandul kepada siapa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dia Maha mengetahui lagi Maha Kuasa.
Penetapan jantina ini juga akan mengganggu keseimbangan demografi di antara lelaki dan perempuan lebih-lebih lagi apabila berlakunya taksub kepada mana-mana jantina. Ia juga seolah-olah telah kembali kepada sistem jahiliyyah, pembunuhan anak kerana jantina. Kaedah ini juga terdedah kepada percampuran nasab kerana dikhuatiri doktor akan melakukan kesilapan ketika melakukan proses IVF.
PENDAPAT KEDUA :
Harus melakukan penetapan gender dengan syarat tidak akan berlaku percampuran nasab dan tidak berlaku kecacatan dalam keseimbangan masyarakat serta keharusan diberikan hanya kepada masalah secara individu bukan secara umum kepada masyarakat.
Hujah : Penetapan jantina tidak terlepas daripada ruang lingkup pengetahuan ilmu Allah SWT kerana pengetahuan Allah Taala itu meliputi segala pengetahuan manusia. Ia juga tidak dianggap mengubah ciptaan Allah Taala tetapi dikira sebagai suatu kaedah pengubatan atau ikhtiar bagi melaksanakan hasrat pasangan suami isteri tersebut. Bantuan doktor terbabit dikategorikan sebagai tolong menolong atas dasar kebaikan. Sedangkan Nabi Zakaria a.s sendiri memohon dikurniakan seorang anak lelaki. Jika ia adalah haram nescaya baginda tidak akan memohonnya kerana setiap apa yang diharamkan, diharamkan juga memintanya dan antara syarat berdoa adalah tidak boleh memohon sesuatu yang haram.
Kaedah ini juga tidak dikira sebagai suatu bentuk pembunuhan kerana tiada pembunuhan yang dilakukan dan apa yang berlaku hanyalah pemusnahan embrio yang tidak dikehendaki.
Masalah ini akan semakin bertambah rumit kerana teknologi perubatan semakin berkembang saban hari. Para cendikiawan Islam wajib untuk mengikuti perkembangannya dan meletakkan garis panduan serta asas-asas yang berkaitan bagi melindungi kepentingan pasangan suami isteri dan merealisasikan hasrat semulajadi mereka ke arah sebuah masyarakat yang aman dan sejahtera.

0 comments:

Post a Comment