Hukum Menyebarkan AIDS Dengan Sengaja

Virus AIDS tersebar melalui jangkitan dan akan menyebabkan sistem imunisasi manusia menjadi amat lemah. Sistem imunisasi ini diciptakan oleh Allah SWT untuk menentang segala jenis bakteria. Setelah mendapat jangkitan AIDS, ianya akan sebati dalam sel-sel darah dan membiak seterusnya memusnahkan sel-sel ini. Kebiasaannya setelah munculnya simptom-simptom ini, pesakit AIDS hanya akan dapat bertahan tidak melebihi dua tahun, kerana sehingga ke hari ini masih tidak dapat ditemui kaedah penyembuhan yang berkesan.

Jangkitan AIDS bermula pada peringkat awalnya, mengambil masa beberapa bulan dan tahun bagi kanak-kanak. Bagi orang dewasa pula, tempoh yang diambil antara tujuh hingga sepuluh tahun. Tempoh ini semakin berkurang sekiranya pesakit tersebut menghidap penyakit berbahaya yang lain, atau tidak menjaga pemakanan.

Secara asasnya, virus AIDS ini berpindah melalui hubungan jenis, pemindahan darah daripada pesakit AIDS kepada orang yang sihat, atau penggunaan jarum suntikan yang tercemar terutamanya dari penagih dadah. AIDS tidak merebak melalui sentuhan, pernafasan, perkongsian makanan atau alatan makan, perkongsian tandas atau kolam renang dan segala aktiviti harian biasa.

Kebanyakan kes sengaja menyebarkan virus AIDS ini adalah kerana perasaan permusuhan yang mana mereka ini mula memusuhi dan membenci masyarakat sekeliling. Begitu juga dengan pengamal perubatan yang bermasalah cuba memindahkan virus AIDS ini kepada orang sihat. Dalam situasi ini, mereka telah melakukan suatu dosa besar kerana mendatangkan kemudharatan dan permusuhan yang nyata dan tiada perselisihan Ulama dalam hal ini.

Tetapi, adakah pelaku tersebut dikira sebagai pembunuh? Apakah bentuk jenayah ini?
Terdapat tiga pendapat Ulama' berkaitan permasalahan ini :

PENDAPAT PERTAMA :

Sengaja memindahkan virus AIDS kepada orang yang sihat dikira sebagai membunuh secara salah, wajib dikenakan ‘diat’ ( denda berbentuk wang yang ditentukan kadarnya oleh Syarak ) dan juga ‘kaffarah’ ( puasa selama dua bulan berturut-turut ).

Hujah :

AIDS adalah virus pembawa maut, oleh itu membunuh dengan perantara sebab dikira sebagai membunuh secara salah. Ini berdasarkan pendapat mazhab Hanafi.

PENDAPAT KEDUA :

Dikira sebagai membunuh dengan sengaja, wajib dikenakan ‘qisas’ ( bunuh dibalas bunuh ) dan boleh dimaafkan oleh waris mangsa dan digantikan dengan ‘diat’.

Hujah :

Membunuh melalui perantara sebab dikira sebagai membunuh dengan sengaja. Ini berdasarkan pendapat jumhur Ulama.

PENDAPAT KETIGA :

Perlu diperincikan dengan melihat kepada fasad yang ditanggung. Hukuman yang dikenakan sama ada hukuman kes ‘hirabah’, ‘qisas’ atau ‘takzir’.

Hujah :

Setiap peringkat fasad ditentukan hukuman yang bersesuaian dengannya. Ini pendapat yang digunapakai oleh Persidangan Islam bagi Sains Perubatan dalam forumnya yang ke-7 pada tahun 1993 berdasarkan deklarasinya : “Memindahkan virus AIDS kepada manusia yang sihat secara sengaja adalah perbuatan yang haram dan dikira sebaga dosa besar serta perlu dikenakan hukuman setimpal. Kadar hukuman ini ditentukan berdasarkan kemusnahan yang berlaku dan kesannya kepada individu tersebut serta pengaruhnya kepada masyarakat.”

Sekiranya tujuan si pelaku adalah semata-mata untuk menyebabkan virus ini tersebar di kalangan masyrakat, maka dia dikira sebagai melakukan suatu bentuk ‘hirabah’ atau serangan dan kerosakan di muka bumi ini serta wajib dikenakan hukuman berdasarkan ayat 33 di dalam surah al-Maidah yang berbunyi :

قال الله تعالى : إنما جزاؤا الذين يحاربون الله ورسوله ويسعون في الأرض فسادا أن يقتلوا أو يصلبوا أو تقطع أيديهم وأرجلهم من خلف أو ينفوا من الأرض ذلك لهم خزي في الدنيا ولهم في الأخرة عذاب عظيم

Maksudnya : “ Sesungguhnya pembalasan terhadap orang-orang yang memerangi Allah dan rasul-Nya dan membuat kerosakan di muka bumi, hanyalah mereka dibunuh atau disalib, atau dipotong tangan dan kaki mereka dengan bersilang, atau dibuang dari negeri (tempat kediamannya). Yang demikian itu (sebagai) suatu penghinaan untuk mereka di dunia, dan di akhirat mereka beroleh siksaan yang besar.”

Sekiranya bertujuan kerana memusuhi individu tertentu sahaja dan cara yang digunakan kebiasaanya dapat memindahkan virus tersebut dan mangsa menemui ajal, maka si pelaku dikenakan ‘qisas’.

Sekiranya bertujuan kerana memusuhi individu tertentu tetapi virus tersebut berjaya diubati dan mangsa terselamat, si pelaku dikenakan hukuman ‘takzir’ yang bersesuaian. Sekiranya mangsa tersebut meninggal dunia, waris berhak mendapat ‘diat’.
Sekiranya bertujuan kerana memusuhi individu tertentu tetapi virus tersebut tidak berjaya dipindahkan, maka si pelaku dikenakan ‘takzir’.
Ternyata pendapat ketiga ini yang memperincikan setiap situasi lebih dekat kepada keseimbangan dalam Syarak dan lebih sesuai hukumannya.

0 comments:

Post a Comment