Status Perkahwinan Apabila Salah Seorang Dari Pasangan Memeluk Islam

Isu pasangan memeluk Agama Islam atau salah seorang sahaja dari pasangan memeluk Islam dan seorang lagi masih kekal dengan Agama yang dianuti merupakan isu kemasyarakatan yang telah lama diperkatakan dan diperbincangkan oleh Ahli2 Feqah terdahulu. Isu ini mula dibicarakan sejak tersebarnya Agama yang suci ini dan mula mendapat tempat di dalam kehidupan manusia. Apabila masyarakat dunia mula menganuti Agama Islam ini maka timbullah persoalan tentang status perkahwinan sebelum pasangan tersebut memeluk Islam dan juga status perkahwinan apabila salah seorang sahaja memeluk Islam dan seorang lagi masih kekal dengan agama asalnya. Sesungguhnya kajian Fiqh terdahulu mengenai isu yang dinukilkan ini terbina di atas kefahaman nas2 syarak dan peristiwa2 yang berlaku pada zaman awal Islam berdasarkan norma sosial masyarakat, adat istiadat dan keadaan persekitaran yang fanatik dengan sesuatu ajaran Agama. Apabila berubahnya peradaban manusia wujudlah beberapa perubahan di dalam arus masyarakat seperti wanita bekerja untuk membantu menyara keluarga dan kebebasan dalam memilih Agama dan Akidah yang dianuti. Hal ini mendorong Ahli2 Feqah masa kini kembali mengkaji isu ini khususnya selepas kecenderungan wanita2 Eropah untuk memeluk Islam tetapi dalam masa yang sama masih terikat dengan pegangan keluarga dan hubungannya dengan suami yang menganuti agama lain.

Jumhur Ulama' dahulu dan masa kini bersependapat pengishtiharan Islam dari segi zatnya tidak memberi kesan pada ikatan perkahwinan yang terbina. Ini kerana Islam mengakui orang bukan Islam dengan pernikahan mereka hasil perkenalan mereka antara satu sama lain. Apabila pasangan suami isteri tersebut memeluk Islam maka mereka masih terikat dengan ikatan perkahwinan yang pertama kerana ianya tidak menyalahi asal syarak. Jika si suami sahaja yang memeluk Islam ia juga tidak memberi kesan kepada ikatan perkahwinan mereka sepertimana perkahwinan dengan seorang wanita musyrik tetapi wanita itu dikira sebagai golongan Kitabi ketika di dalam tempoh iddah menurut pandangan Jumhur Ulama'. Tetapi bagaimana pula jika si isteri sahaja yang memeluk Islam? Jika si isteri seorang sahaja memeluk Islam ia juga tidak memberi kesan kepada ikatan perkahwinan yang terbina, tetapi ia akan membawa kesan kepada sejauh mana si isteri mampu memelihara dirinya dan Agama Islam yang dianutinya apabila berlakunya keganasan rumah tangga yang timbul dari pihak suami. Begitu juga dengan hak2 yang sewajarnya dituntut oleh isteri yang beragama Islam di dalam institusi kekeluargaan itu. Isteri juga dilarang untuk melakukan hubungan dengan suami tersebut di dalam hal sebegini seperti yang diriwayatkan oleh القرطبي '' Ijmak Dari Umat Manusia Seorang Lelaki Musyrik Tidak Boleh Menyetubuhi Seorang Wanita Mukmin Kerana Ianya Perkara Yang Memalukan Di Dalam Islam." Maka terdapat beberapa pendapat dari sudut Fiqh untuk dipilih oleh golongan isteri ini demi memelihara diri mereka di masa hadapan. Ahli2 Feqah berselisih pandangan mengenai pendapat2 tersebut.

PENDAPAT PERTAMA : Melihat kepada tempoh iddah si isteri. Sekiranya di dalam tempoh tersebut si suami membantu isterinya dan mengikuti isterinya untuk memeluk Islam maka mereka masih lagi kekal dengan ikatan perkahwinan mereka yang pertama. Tetapi jika si suami tidak mengikut untuk menganut Agama Islam wajib untuk mereka berpisah. Ini merupakan pendapat dari Jumhur Fuqaha' dan kata2 dari الأوزاعي , الليث dan إسحاق بن راهوية. Menurut pendapat dari Mazhab Hanafi tempoh iddah tersebut berlaku kepada suami yang berada di negara yang diperangi tidak kira sama ada isterinya telah disetubuhi atau tidak. Tetapi jika suami tersebut berada di negara Islam dia mempunyai tempoh 3 hari untuk mengisytihar keislamannya. Menurut pendapat dari Mazhab Maliki, Hanbali dan Shafie pula tempoh iddah tersebut hanya kepada isteri yang telah disetubuhi. Jika si isteri masih belum disetubuhi tiada tempoh iddah baginya. Perpisahan antara mereka berlaku dengan Islamnya si isteri tersebut bukannya dengan melihat kepada negara Islam atau negara yang diperangi.

Hujah mereka yang pertama ialah seperti yang diriwayatkan oleh sesetengah Ulama' Salaf sesungguhnya Nabi Muhammad SAW berkahwin dengan wanita2 Musyrikin sepertimana yang disebut oleh Ibn Qayyim : Ibn Syibramah telah berkata sesungguhnya umat manusia pada zaman Nabi Muhammad suami2 memeluk Islam sebelum isteri2 mereka atau isteri memeluk Islam sebelum suami. Sesiapa yang memeluk Islam sebelum tamat tempoh iddah isteri, perempuan2 itu adalah isteri mereka. Tetapi sesiapa yang memeluk Islam selepas tamatnya tempoh iddah tiada ikatan perkahwinan antara mereka. Begitu juga apa yang disebut oleh الزهري sesungguhnya isteri Safwan bin Umaiyyah telah memeluk Islam, kemudian Safwan juga memeluk Islam dan Nabi Muhammad SAW tidak pisahkan mereka berdua. Hujah mereka yang kedua ialah sesungguhnya Islam didatangkan untuk mempertahankan pemilikan dan hak masing2 bukannya sebagai penyebab untuk membatalkan ikatan perkahwinan. Islam juga didatangkan untuk memelihara tujuan syarak. Tujuan perkahwinan tidak akan diperoleh sekiranya si isteri tidak bersama si suami. Suami yang bukan beragama Islam tidak dapat menerima dengan lapang dada isterinya yang beragama Islam disebabkan perbezaan Akidah antara mereka. Tetapi suami yang beragama Islam dia dapat menerima isterinya sepenuh hati walaupun isterinya itu dari golongan Kitabi.

PENDAPAT KEDUA : Bergantung kepada sejauh mana kesabaran isteri untuk mampu bersama dengan suaminya yang menganuti agama lain selama mana yang dia inginkan. Apabila suaminya memeluk Islam maka ia tidak menuntut kepada akad pernikahan yang baru. Tetapi jika si suami tidak memeluk Islam dalam tempoh2 tertentu isteri berhak menuntut penceraian. Di dalam tempoh si isteri menunggu si suami memeluk Islam pernikahan itu seolah2 terhenti tanpa ada hubungan persetubuhan antara mereka. Ini merupakan pendapat dari Ibn Taimiyah dan Ibn Qayyim dan dipersetujui oleh kebanyakan Ahli Feqah masa kini.

Hujah pendapat ini ialah pertama apa yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas : sesungguhnya Nabi Muhammad SAW memulangkan anak perempuannya Zainab kepada suaminya Abi Al-As bin Rabi' dengan ikatan perkahwinan yang pertama tanpa perlu ikatan yang baru. Hujah mereka yang kedua ialah juga dalil dari Ibn Abbas yang berbunyi : seorang perempuan pada zaman nabi telah memeluk Islam kemudian perempuan tersebut telah berkahwin lain. Lalu suaminya yang pertama datang menemui Nabi lalu berkata : wahai Nabi sesungguhnya aku telah memeluk Islam dan dia mengetahui tentang keislaman ku. Lalu Nabi memisahkan perempuan tersebut dari suaminya dan mengembalikannya kepada suami yag pertama. Dan hujah mereka yang terakhir ialah kesabaran isteri sehingga suaminya memeluk Islam tiada akan mendatangkan kemudharatan ke atas isteri tersebut kerana itulah perkara yang diinginkan oleh si isteri tersebut. Hal ini juga tidak bersalahan dengan peraturan syarak kerana si isteri mampu memelihara dirinya dari dipengaruhi oleh suaminya yang beragama lain untuk kembali ke agama asalnya. Ayat Al-Quran ada menyebut :
قال الله تعالى : لا هن حل لهم ولا هم يحلون لهن

yang bermaksud : mereka tidak halal bagi orang2 kafir (sebagai isteri) dan orang2 kafir itu pula tidak halal bagi mereka (sebagai suami).

PENDAPAT KETIGA : Islamnya si isteri membatalkan ikatan perkahwinan antara mereka sama ada isteri tersebut telah disetubuhi atau belum disetubuhi walaupun si suami memeluk Islam selepas itu dengan sekelip mata. Ini merupakan pendapat dari الظاهرية dan diriwayatkan oleh Ibn Hazim.

Hujah mereka ialah berdasarkan ayat Al-Quran yang berbunyi :
قال الله تعالى : يا أيها الذين آمنوا إذا جاءكم المؤمنات مهاجرات فامتحنوهن الله أعلم بإيمانهن فإن علمتموهن مؤمنات فلا ترجعوهن إلى الكفار لا هن لهم ولا هم يحلون لهن وآتوهم ما أنفقوا

yang bermaksud : wahai orang2 yang beriman! Apabila orang2 perempuan yang mengaku beriman datang berhijrah kepada kamu, maka ujilah (iman) mereka. Allah lebih mengetahui akan iman mereka. Dengan yang demikian, sekiranya kamu mengetahui bahawa mereka beriman, maka janganlah kamu mengembalikan mereka kepada orang2 yang kafir. Mereka tidak halal bagi orang2 kafir itu (sebagai isteri) dan orang2 kafir itu pula tidak halal bagi mereka (sebagai suami) dan berilah kepada suami2 (yang kafir) itu apa yang mereka telah belanjakan.

Selain itu mereka juga berhujah berdasarkan dalil As-Sunnah yang berbunyi :
عن عمرو بن شعيب عن أبيه عن جده أن رسول الله رد ابنته على أبي العاص بمهر جديد ونكاح جديد

yang bermaksud : sesungguhnya Nabi Muhammad SAW mengembalikan anak perempuannya Zainab kepada Abi Al-As dengan mahar dan pernikahan yang baru.

PENDAPAT KEEMPAT : Islamnya isteri tidak memberi kesan kepada pelaksanaan perkahwinan tersebut bersama suami yang masih kekal dengan agama yang dianutinya. Dan keislaman isteri itu juga tidak menghalang mereka untuk melakukan hubungan kelamin sesama mereka. Ini merupakan pendapat sesetengah Ulama' kontemporari antaranya Doktor Abdullah Al-Judai' di dalam kajian majalah Majlis Fatwa Eropah bilangan ke-2 pada tahun 2003.

Hujah bagi pendapat ini ialah mengqiyaskan suami yang beragama Islam mengahwini wanita dari golongan Kitabi. Selain itu kekalnya suami dengan agama yang dianutinya tidak mendatangkan fitnah kepada isteri berdasarkan hak manusia yang bebas untuk memilih akidah masing2 seperti yang termaktub di dalam perlembagaan Eropah.

Jadi jelaslah isu pasangan memeluk Islam ini atau salah seorang sahaja dari mereka yang memeluk Islam dan seorang lagi masih kekal dengan agama yang dianuti merupakan isu Fiqh yang telah lama diperbincangkan. Tetapi perubahan2 dalam arus masa kini telah memperbaharui kajian dan perbahasannya. Maka di dalam masalah yang kita bincangkan ini pendapat yang dipilih ialah pendapat yang kedua iaitu pendapat dari Ibn Taimiyyah dan Ibn Qayyim yang mengatakan kekalnya akad perkahwinan antara mereka namun perkakwinan itu terhenti sehingga si suami memeluk Islam untuk mengelakkan fitnah ke atas isteri. Bagi seorang isteri muslimah harusnya baginya di dalam keadaan yang darurat untuk kekal memelihara suaminya yang masih menganut agama lain sehinggalah Allah meredhai apa yang dilakukannya. Ayat Al-Quran ada menyebut :
من كفر بالله من بعد إيمانه إلا من أكره وقلبه مطمئن بالإيمان ولكن من شرح بالكفر صدرا فعليهم غضب من الله ولهم عذاب عظيم

yang bermaksud : sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah ia beriman kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang hatinya tenang tenteram dengan iman akan tetapi sesiapa yang terbuka hatinya menerima kufur maka atas mereka tertimpa kemurkaan dari Allah dan mereka pula beroleh azab yang besar.

3 comments:

aliyus@tiger said...

Banyak hari ini yg kita blum ketahui dgn lbh lanjut ttg isu perkhawinan dgn lain agama selain islam..yg pertama d sebabkn rase syg menguasai diri yg mane peraasan cinta yg mendalam sukar dibendung lagi..
Mengakibatkan kita menabaikan isu hal agama kerana seorang wanita yg kita cintai...
Dasyat dan amat skali rugi soal cinta d tukar dr agama islam kpd lain agama...
Lebih baik kita semua cari cinta yg blh menuruti kita..menuruti agama islam...
Rahsiakn perkhawin kbyakan itu yg berlaku pd cinta berlainan agama...
Yg terbaik adalah daftar pd agama islam trlebih dahulu lelaki mahupun wanita dgn secara
rahsia..
Seperti mne rhsia perkhawin anda. moga kita semua mendapat hidayah dr allah yg maha tinggi arassy nya...
Moga kita semua hidup d jalan yg lurus ..terang lagi bersuluh pd allah yg maha benar lg maha melihat akan ap yg kmu smua perlakukan..

Aisyah said...

Selamat petang,sya nak Tanya kalau salah seorang Sudah masuk Islam apakah status perkawian kami masih sah?

Unknown said...

Salam saya ingin bertanya jika sesorg itu pada mulanya dia menikah dan masuk islam, sedangkan dia langsung tidak berminat dengan islam adakah perkhwinan itu sah.

Post a Comment